zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wientjes wil grotere nadruk op economische diplomatie

20 januari 2010 - Om onze economische positie in de wereld te versterken moet Nederland grotere nadruk leggen op 'economische diplomatie'. Onze invloed op politiek en veiligheidsbeleid neemt af, laten we het accent verleggen naar de economie, waar we nog wel een invloedrijke positie hebben.

 Dat heeft VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes gisteren gezegd tijdens de jaarlijkse ambassadeursconferentie in Den Haag. Die economische diplomatie moet dan wel verder gaan dan de klassieke handelsbevordering. Ook het binnenhalen van buitenlandse investeringen, handelspolitiek, de positie van Nederland in internationale financiële en economische instellingen en onze rol in klimaat-, voedsel- en grondstofvraagstukken horen daarbij, aldus Wientjes. 



Maximale benutting
Wientjes pleitte voor maximale benutting van de ondersteuning die de overheid en het postennet (ambassades, consulaten en steunpunten) aan het bedrijfsleven kunnen bieden. Economisch onderzoek bevestigt dat economische missies en de economische dienstverlening van de diplomatieke posten aantoonbaar rendement hebben bij de positionering van bedrijven op buitenlandse markten. Het gaat ook om een goede "Holland branding": het gecoördineerd uitdragen van het goede economische beeld en de sterkten van Nederland. 

Protectionisme
Daarnaast moet het tegengaan van protectionisme een belangrijk aandachtspunt van de economische diplomatie zijn. De heroverweging van ontwikkelingssamenwerking moet gericht zijn op directe versterking van de economie in die landen en de betrokkenheid van Nederlandse bedrijven daarbij. Tot slot moeten we veel meer gespitst zijn op de economische kansen die aan ontwikkelingsproblematiek gelieerde thema's zoals milieu, energie, voedsel en water aan het Nederlandse bedrijfsleven kan bieden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wientjes pleit voor uitstel BTW-betaling
 Werkgevers moeten ophouden met doordrammen over ontslag
 CNV: tijd van ruzie is voorbij
 Mkb krijgt langzaam meer vertrouwen in economie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10