zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf vragen om uzelf te stellen in 2010

12 januari 2010 - De meeste managers hebben 2009 niet als hun beste  jaar ooit ervaren. U heeft ontelbare problemen op uw bord gekregen, kreeg te maken met ongekende onzekerheid en moest harde besluiten nemen. Overleven was het sleutelwoord. Maar nu is het 2010 en economisch herstel kondigt zich aan. Tijd om de koe bij de hoorns te vatten.

Managementconsultant Gayle Lantz raadt op BusinessWeek aan om 2010 te beginnen met twaalf cruciale vragen aan uzelf. 



1. Wat heeft prioriteit?

Goed nieuws: op deze vraag bestaan geen goede en foute antwoorden. Echter, wat een of twee jaar belangrijk was voor de zaak hoeft dat nu niet meer te zijn. Stel uw prioriteiten op basis van de huidige realiteit en verlies ze niet uit het oog. 

2. Wat kan ik afstoten?

Nieuwe strategieën kunnen tot gevolg hebben dat u oude gewoontes en gedrag af moet zweren. Als iets niet meer werkt, laat het dan los. Op die manier creëert u meteen ruimte voor betere processen. 

3. Welk probleem kan ik zien als een kans?

U hoeft echt geen roze bril op te zetten maar kijk eens welk probleem een kans verbergt. Denk aan eerdere successen en bedenk hoe u de toegepaste oplossingen toe kunt passen op het huidige probleem. Ga uit van uw kracht, niet van uw zwaktes. 

4. Hoe inspireer ik mijn personeel echt?

Denk goed na over de boodschap die u uw medewerkers mee wilt geven. Verplaats u in hun schoenen – als ze zich niet begrepen voelen, luisteren ze sowieso niet – en weersta de neiging hen te vertellen wat ze zouden moeten denken of voelen. Inspireren gaat verder dan een algemene toespraak, het begint bij een leider die laat zien dat zijn werknemers hem aan het hart gaan. 

5. Wat is het grootste struikelblok voor onze klanten?

Doe er alles aan om dit uit de weg te ruimen. Onderwerp uw klanten niet aan een ingewikkeld tevredenheidsonderzoek maar bel ze op en vraag het gewoon. Luister goed en kom vervolgens met een passende oplossing. 

6. Welke nieuwe relaties moet ik aangaan?

Nieuwe kansen komen meestal voort uit nieuwe relaties. Zoek zowel binnen als buiten uw branche naar kansen die beide partijen tot voordeel kunnen strekken, dus niet alleen u. onthoud dat zelfs nu belangrijke relaties beginnen met een persoonlijk gesprek, niet met een tweet. 

7. Hoe kan ik strategischer gaan denken?

Laat de SWOT-analyse maar even zitten. Strategische planning is geen eenmalige actie, het is een gewoonte. Bepaal uw richting en ga daarbij altijd uit van de mogelijkheden. Ga pas over tot tactiekbesprekingen als u duidelijk hebt wat u wilt bereiken. Verlies de strategie ook daarna nooit uit het oog. 

8. Hoe maak ik snelle doch slimme beslissingen?

U kunt zich niet permitteren om te overanaliseren. Ontdoe u van de ‘rommel’ en beperk u tot zaken die echt belangrijk zijn. Op die manier maakt u ruimte voor die snelle, slimme beslissingen die nu noodzakelijk zijn. Denk goed na tijdens de planning, dat stelt u in staat in latere fases sneller en beter knopen door te hakken. 

9. Welke leidinggevende vaardigheden kan – en moet – ik ontwikkelen?
Uw persoonlijke effectiviteit heeft directe invloed op het succes van de zaak. Bepaal welke vaardigheid op dit moment uw aandacht vraagt – luisteren, coachen, probleemoplossend vermogen – en verbeter die. Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. 

10. Wat is mijn rol eigenlijk?

Uw succes als leider wordt met name bepaald door uw eigen perceptie van uw rol. Bepaal wie u bent en wat uw wilt zijn. Kijk of u dingen vanaf nu anders aan moet pakken. 

11. Hoe herken ik succes?

U weet niet of u op de juiste weg bent als u niet eerst gedefinieerd heeft wat u wilt bereiken. Niet alle factoren van succes zijn echter meetbaar, dus bepaal van te voren wanneer een resultaat ‘goed' mag voelen. 

12. Wat is mijn grootste angst en hoe ga ik daarmee om?
Benoem uw grootste angst en zie die onder ogen. Zo niet, dan kan dat fataal zijn voor u en uw onderneming. Alles waar u weerstand tegen biedt, geeft u immers macht.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 Vier vragen voor meer balans
 Drie vragen om uw zelfmotivatie te bepalen
 De kracht van de juiste vragen – twintig voorbeelden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10