Tien valkuilen die u moet vermijden als u voor uzelf begint
11 januari 2010 -
Nieuw jaar, nieuwe kansen. De een gaat stoppen met roken, de ander begint eindelijk voor zichzelf. Een eigen bedrijf starten vereist visie, kapitaal, moed, overtuiging en zelfs enige arrogantie. Maar pas op. Waar gebrek aan zelfvertrouwen funest is voor een jonge onderneming, is teveel arrogantie dat net zo goed.
Hoe voorkomt u dat gezond zelfvertrouwen omslaat in ongefundeerde arrogantie? Martin Zwilling, oprichter van Startup Professionals, noemt op Forbes tien typische valkuilen van beginnende ondernemers. Voorkom dat ook u daarin valt.
1. ‘Een bedrijfsplan is voor dummies’
Denkt u dat een bedrijfsplan vooral bedoeld is voor uw investeerders? Fout. U schrijft het in de eerste plaats voor uzelf. Op die manier dwingt u zichzelf na te denken over alle aspecten van de zaak, van financiering tot marketing. Het vormt tevens de grondslag voor uw communicatie richting werknemers, advocaten, boekhouders en andere belangrijke spelers. Daarnaast kunt u op basis van uw bedrijfsplan bepalen of u uw doelstellingen behaalt.
2. ‘Mijn product is geweldig!’
U kunt uw nieuwe muizenval wel fantastisch vinden, maar dat wil niet automatisch zeggen dat de rest van de wereld het daarmee eens is, laat staan de prijs wil betalen die nodig is om de productie-, marketing- en distributiekosten terug te verdienen. Doe eerst grondig marktonderzoek om te bepalen of er wel vraag naar uw product is.
3. ‘Onze klanten komen vanzelf’
Virale marketing is hot! Vertaal dit echter niet in: ‘we doen lekker niks aan marketing want ons product is zo geweldig dat iedereen er toch wel over hoort via mond-tot-mondreclame en sociale netwerken. De realiteit is dat virale marketing pas van de grond kan komen nadat u iets aan echte marketing gedaan hebt en daar echt voor betaald hebt.
4. ‘We hebben geen concurrenten’
Als u echt meent dat u geen concurrentie heeft, ofwel in de vorm van iemand de ongeveer hetzelfde product of dienst aanbiedt, ofwel in de vorm van een product of dienst dat kan dienen als een substituut voor het uwe, heeft u ofwel niet goed gezocht ofwel is er überhaupt geen markt voor uw product.
5. ‘Wij bieden meer functies dan wie dan ook’
Daar zit u dan: u heeft alle functionaliteiten van FaceBook, MySpace, Twitter en LinkedIn verenigd in uw nieuwe sociale netwerk, maar de bezoekers blijven weg. Hoe kan dat? Mensen houden niet van ingewikkelde dingen. Houd u product of dienst dus simpel. Dat verkoopt.
6. ‘We hebben het voordeel van de eerste’
Jaja. Geef maar toe: eigenlijk biedt u niets nieuws of onderscheidends. Toch?
7. ‘Ik hoef er geen eigen geld in te steken’ Het investeren van uw eigen geld maakt in de ogen van de investeerders het verschil tussen ‘erbij betrokken zijn’ en ‘ betrokken’. Tel uit uw winst.
8. ‘Ik doe lekker alles zelf’
Zelfs de meest veelbelovende bedrijven gaan ten onder als de oprichter niet bereid is de leiding uit handen te geven aan een meer bekwaam manager. Wilt u alles zelf doen, dan eindigt u vaak met niets.
9. ‘Het geld is binnen, nu kunnen we ontspannen’
Nu begint het pas! U moet budgetten beheren, doelstellingen behalen, werknemers inspireren en investeerders tevreden houden. Aan de slag dus.
10. ‘Grote ondernemingen kunnen niet tippen aan onze flexibiliteit’
De waarheid is dat grote ondernemingen vaak geen bedreiging vormen omdat u een te klein deel van de markt bestrijkt en dus geen enkele invloed op hun winst uitoefent. Houd uzelf niet voor de gek en laat uw investeerders al helemaal niet denken dat u dat doet.
Genoemde punten zijn absoluut waar, maar je kunt het ook in je voordeel gebruiken. Zo is een grote onderneming inderdaad niet zo flexibel, maar ipv het als een concurrent te zien kan je wel uitdragen dat jij enorm flexibel bent. Uw opdrachtgevers weten zelf wel dat grote ondernemingen niet zo flexibel zijn en kan dus een bewuste keuze zijn voor een klein bedrijf.
Het allemaal zelf willen doen is ondernemer eigen, maar bekijken waar je wel aan het roer moet blijven versus wat je aan een bekwame manager over moet laten kan een goede tussenweg zijn. Enkele gesprekken zijn dan meestal nodig om e.e.a. helder te krijgen. De ondernemer wil meestal wel betrokken blijven bij zijn eigen business.
Natuurlijk moet je kijken of er markt voor je product of dienst is, maar een bepaalde mate van enthousiasme voor je product of dienst lijkt me een must. Het feit dat je volledig achter je product of dienst staat en dit uitstraalt, helpt wel in het verkoopproces.
Handige tips! Ik zie in de praktijk vooral punt 8 voorbij komen:''Ik doe alles lekker zelf''. Ik zie veel voorbeelden van ondernemers die heel goed zijn in hun vak maar het communiceren ervan onder de mat schuiven. Jammer, want door samen met een communicatieprofessional je communicatieplan opstellen en (laten) uitvoeren neemt iedereen je vanaf het begin serieus. Denk daar niet te makkelijk over in deze tijd waarin communicatie je kan maken of breken!
Goede tips! Mijn ervaring is dat ik de eerste 4 punten het meest tegenkom. Ondernemers zijn er zo van overtuigd dat de klanten 3 rijen dik voor de deur staan om hun product of dienst te kopen en rekenen zich bij voorbaat al rijk.
Dat dit gedrag zich de eerste twee jaren manifesteert is nog tot daar aan toe. Er zijn echter ook ondernemers die na 10 jaar 'struggle' nog steeds de overtuiging hebben dat hun product of dienst een 'break thru' is of wordt. Ondertussen groeit het aantal concurrenten.
Om die reden ben ik voorstander van een 'pop-up' bedrijf. Geef jezelf 2 of 3 jaar de tijd om een succes te worden. Lukt dat niet, ga dan wat anders doen. En ga niet dezelfde fouten maken oftewel denk aan de eerste 4 punten in dit artikel.
Ik ben het met Caren eens, vergeten en uitstellen is als ondernemer funest. Het beste is om direct knopen door te hakken en geen afspraken af te zeggen of uit te stellen.
In mijn branche zijn deadlines ook werkelijk deadlines en geen streeflijnen.
Zeer goede tips! Achterover leunen als het geld binnen is past niet bij echt ondernemerschap! Afspraken nakomen en een actieve inzet is een absolute must.
Goede tips inderdaad! Ik heb inderdaad geleerd om A) zelf flink bezig te zijn met promotie, zij het via Google of open sollicitaties en B) gewoon goede diensten te leveren. Dan pas krijg je goede mond-tot-mond reclame!
Goede tips! Ik loop soms nog aan tegen punt 8: echt alles zelf willen doen. Zo'n houding helpt niet. Je kan niet in alles goed zijn, dus besteed diensten uit waar mogelijk. Dat helpt uiteindelijk veel beter.
Het is allemaal wat cliché maar zeker niet onwaar. Ik vind wel dat je van iedere serieuze ondernemer mag verwachten dit zichzelf ook grotendeels te kunnen realiseren. Maar misschien kom je daar pas achter als je eenmaal bent begonnen met je eigen bedrijf. Verder een uitstekend lijstje die iedere beginnende ondernemer op zijn minst een keer kritisch zou moeten doornemen.
Ontzettend goede lijst! Zelf merk ik dat ik vaak tegen punt 3 aanloop. Het is moeilijk om goede klanten te werven en behouden. Dat is eigenlijk al een compleet vak op zich.
Duidelijke uitleg en punten die heel herkenbaar zijn. Het is altijd weer een uitdaging om nieuwe klanten te vertellen waarom ze voor jouw product of dienst moeten kiezen en niet die van de andere 10000 ondernemers :P
Hele bruikbare tips. Er van uit gaan dat je binnen bent en lekker achterover gaan leunen is het stomste wat je kan doen. Iedereen die voor zichzelf gaan beginnen moet rekening houden met deze punten. Een goed verhaal!
veel budget voor extern uit te besteden is er niet, dus vaak moet je alles (en echt alles) zelf doen. zo denk ik aan:
- publiciteit
-> ontwerpen
-> ontwikkelen
-> uitdragen/verdelen
en nu het meest zware dat te vaak vergeten is:
-> opvolgen!!
vooral opvolging van je promo en publiciteit of acties zijn zo belangrijk. Toch is dit vaak het hekele punt.
- website, zelf ben ik geen website ontwikkelaar, maar weet wel welke richting ik uit wil. extern ontwikkelen is ooo zoooo duur! geen budget hiervoor en verder kalveren met een oude website. eigenlijk besef ik dat we hier VEEL klanten mee verliezen, toch reken je dan uit dat de investering te hoog is. Op termijn een slechte keuze, maar dit komt terug in punt 1
Bedrijfsplan.
goed je wiskunde doen is heel belangrijk. in het begin realistisch zijn. en liever je kosten hoger inschatten en je opbrengsten lager. Zelf werk ik graag met een bedrijfsplan omdat je targets hierin zitten. De eerste keren was dit moeilijk en dat is het nog steeds. Toch adviseer ik iedereen dat een zaak wil starten of bezig is om regelmatig (minstens 1x per jaar) zijn wiskunde te doen. kosten veranderen, maar ook opbrengsten verschuiven.
Zo leer je bij het opvolgen dat je soms net met die ene dienst totaal niet verdient wat je gepland had, maar met een andere veel meer. Je kan u dan op die ene dienst meer gaan richten dat minder opbrengt om het om te buigen of je meer gaan richten op je melk-koe. zeker in crisis kan die melk-koe handig zijn. En als je ze niet benut plots bij een concurent op een andere weide gaan staan zodat je ze kwijt bent.
Heel goed artikeltje. Wij komen vaak mensen tegen die een website willen laten maken voor hun startende 'onderneming'. Ze blijken dan geen plan te hebben, maar slechts een vaag idee.
Ik merk nog vaak dat mensen gewoon direct beginnen met het opzetten van een onderneming. Wanneer je dan de vraag stelt of je het marketingplan mag inzien dan staat men vaak raar te kijken.
Goede en herkenbare tips! Als online marketing bureau adviseren we (startende) ondernemers ook om kennis die ze niet zelf hebben op te doen door bijvoorbeeld een training te volgen.