Sociale netwerken worden nog niet veel gebruikt tijdens banenjacht
8 januari 2010 -
Tien procent van de Nederlandse beroepsbevolking zou middels het online gebruik van communities/social networks op zoek gaan naar een (nieuwe) baan. Daarmee staat deze manier van oriënteren op de achttiende plaats van de 24 manieren om werk te zoeken. Op de eerste plaats staan nog steeds vacaturesites met 55 procent.
Verschillen in oriëntatiegedrag
De verschillen in oriëntatiegedrag tussen de verschillende doelgroepen op het gebied van online communities/social media zijn niet spectaculair groot te noemen. Dat komt vooral door het lage percentage dat dit oriëntatiekanaal overweegt. Toch zijn er interessante verschillen waarneembaar. Hoogopgeleiden gebruiken dit kanaal eerder om zich te oriënteren dan middelbaar- en laagopgeleiden, respectievelijk vijftien versus negen en zes procent. Verder valt op dat met name vanaf de leeftijd van 25 jaar deze oriëntatiebron aan populariteit toeneemt en dat dit tot veertig jaar het geval blijft. Online social networks zijn daarmee als oriëntatiebron binnen de Generatie X populairder dan binnen de Generatie Y. Belangrijk is verder dat er interessante verschillen bestaan tussen doelgroepen, zeker als werkgevers nog veel dieper willen inzoomen op een bepaalde doelgroep.
Veelvuldig bezocht
58 Procent van de vrouwen en 51 procent van de mannen uit de Nederlandse beroepsbevolking is regelmatig (minimaal eens per twee weken) te vinden op één of meerdere online social networks, variërend van Hyves, LinkedIn en Facebook tot en met Gay.nl en Refoweb.nl. Daarmee is het bereik van dit mediumtype enorm groot. Toch is de directe associatie met de arbeidsmarkt nauwelijks aanwezig, zeker in de social media die het privédomein behelzen, zoals Hyves en Facebook. Op deze social networks wordt inmenging door werkgevers met gemengde gevoelens ontvangen. "Uit verschillende groepsdiscussies die wij hebben gehad omtrent de rol van online sociale media kwam naar voren dat men wel open staat voor benadering, maar met een aantal zwaarwegende kanttekeningen," aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group. "Logischerwijs staan mensen eerder open voor benadering als ze een baan zoeken, maar onpersoonlijke standaardberichtjes worden sowieso niet op prijs gesteld. Bovendien geven met name studenten aan berichtjes via Hyves niet of nauwelijks nog te lezen. Ook banners krijgen maar weinig aandacht. Verder is de perceptie van met name Hyves dat er zich weinig interessante werkgevers bewegen die aantrekkelijke banen aanbieden. LinkedIn heeft deze associaties nauwelijks, maar daarvan is het bereik onder bepaalde doelgroepen weer veel kleiner".
Bezint, eer ge begint
De effectiviteit van online social networks als middel voor arbeidsmarktcommunicatie varieert sterk met de doelgroep die een werkgever probeert te bereiken, het kanaal dat wordt gebruikt en de manier waarop de werkgever haar doelen nastreeft (employer branding, directe werving of een relatie opbouwen). Daarbij bestaat een reële kans van grote afbreukrisico's bij verkeerd gebruik van online social networks. De kracht van dit kanaal kan zich ook keren tegen een werkgever en haar employer brand.