7 januari 2010 -
Te weinig personeel, teveel werk: dagelijkse kost voor de manager vandaag de dag. Toch kan de een er beter mee omgaan dan de ander. 6Minutes.be geeft drie tips voor degenen voor wie dit minder of helemaal niet het geval is. Op naar een 2010 zonder onnodig hoge werkdruk.
1. Stel prioriteiten en doe dat streng
Richt uw energie op de meest dringende zaken. Dit zijn vaak niet de leukste, maar helpen wel bij het verminderen van de werkdruk. Zet ook tijd voor uzelf hoog op de prioriteitenlijst.
2. Schrap tijdverspillers
Houd u niet langer bezig met taken die veel tijd kosten en weinig opleveren. Stel deze desnoods uit tot rustigere tijden.
3. Zeg nee tegen nieuw werk Maak duidelijk dat u er momenteel echt geen extra taken bij kunt hebben, helemaal niet als dringende werkzaamheden daarmee in het geding zouden komen.
Bron:6Minutes
Ik hanteer al jaren de vijf vragen-regel om de boel onder controle te houden:
Moet ik dit nu doen? (Leg de klemtoon wisselend op ieder woord)
Moet: Dwang? Zo niet, niet doen.
Ik: Delegeervraag. Ik of een ander?
Dit: De prioriteit. Eerst dit of toch eerst dat andere?
Nu: Planningvraag. Moet het nu, straks of misschien nooit?
Doen: van uitstel komt afstel. Doe het nu!
An sich zijn deze tips correct! Ik wil graag nog een extra toelichting geven op ''Nee zeggen tegen nieuw werk''.
Je begint écht bij prioriteiten stellen en bepalen wat er écht toe doet! Dan pas weet je waar je ''Nee'' op kan zeggen. Als je namelijk zomaar ''Nee'' zegt word je ongeloofwaardig.
Voor meer uitleg over ''Nee'' zeggen zie: (Klik hier)