6 januari 2010 -
Een goede coach is tegelijkertijd consultant, psychiater, drilinstructeur en klankbord. Hij of zij helpt u beter presteren – of gewoon beter te slapen. Maar hoe scheidt u het kaf van het koren? Steven Berglass zet op Forbes een aantal punten ter overweging op een rij om de coach te vinden die bij u past.
1. Coaches worden niet betaald om u een goed gevoel te geven Een goede coach geeft opbouwende kritiek en tips om uzelf en uw prestaties te verbeteren. Een coach die u alleen maar toejuicht denkt niet aan uw belangen maar aan zijn/haar eigen portemonnee.
2. Een coach blijft professioneel
Een goede coach respecteert de grens tussen werk en privé. Het komt vaak genoeg voor dat er diepere gevoelens ontstaan tussen coach en client, vooral als de coach goede resultaten geboekt heeft. Sommige coaches gaan hierin mee en zien u meer als vriend dan als opdrachtgever. Dit staat een goed coachingstraject in de weg. Pas hier dus voor op.
3. Een coach is geen intermediair
Natuurlijk, een coach helpt om gevoelens van ongenoegen in goede banen te leiden en op een effectieve manier te uiten. Hij of zij zal echter nooit als tussenpersoon fungeren om conflicten op te lossen. Stelt uw coach dit voor, wijs hem of haar dan resoluut de deur.
4. Een goede coach roddelt niet
Vertelt uw coach u over gesprekken met andere cliënten, zeg dan niets meer en stuur hem of haar weg. Coaches die zich verlagen tot geroddel zijn te onzeker om u goed te kunnen helpen.
5. Iedere coach heeft zijn specifieke expertise
Als uw coach uw presentatietechnieken heeft verbeterd, wil dat niet zeggen dat hij of zij u ook kan helpen uw managementtechnieken te verbeteren. Probeert uw coach u aanvullende diensten te verkopen die duidelijk buiten zijn/haar terrein liggen, sla dit dan beleefd af.
6. Een coach zegt niet wat u moet doen Een goede coach zegt u niet wat u moet doen, maar moedigt aan, stimuleert, observeert en bied t handvaten. U bent degene die uiteindelijk beslist. Als een coach tegen u zegt wat u moet doen, weet u zeker dat hij of zij er niks van begrepen heeft.
Daarnaast heeft een goede coach de eigenschapen van luisteren, vragen stellen en de vraag achter de vraag helder krijgen. Vaak komen coachees met een ''probleem''wat uiteindelijk niet het probleem is, maar een heel andere vraag naar voren komt. Een veel voorkomende fout is, dat de coach zijn eigen leven/verhaal in de coaching brengt. Een coach mag lui zijn en niet interpreteren of alleen maar adviezen geven. Rapport met de coachee is belangrijk.
Deze tips kun je op zijn hoogst toepassen als je een coach hebt.
Hoe selecteer je een coach:
1. check of er een klik is tussen jou en de coach
2. check of de coach (inhoudelijk) competent is (referenties/ reviews)
3. doe met 2 á 3 coaches een intakegesprek
4. maak definitieve keuze
Edwin de Bree
CoachSelection
Paul de Groot
|
|
6
-
01
-
2010
|
09
:
56
uur
Aanvullend hierbij:
* Een coach maakt zichzelf, gelijk een opvoeder, in de loop van het proces ''overbodig''.
* De aard van de relatie en de wijze van interactie met de coach zijn, gelijk als in therapie, belangrijker dan de gehanteerde methode (met name in persoonsgerichte, ontwikklngsgerichte coaching).
* De coach is een facilitator en neemt geen verandwoordelijkheden over.
* De coach is als professional onpartijdig en oordeelvrij, ongeacht de opdrachtgever ( manager, verzekeraar, bedrijfsarts, RvB, etc.) en de gecoachte / client.
* een coach is zich bewust van eigen handelen en emoties ( in termen van overdracht / tegenoverdracht, projectie, weerstand, etc.), kan hier op reflecteren en bespreekt dit in collegiale consultatie/ supervisie.
Misschien open deuren maar wel belangrijk . Ik kom hier dagelijks mee in aanraking.
Paul de Groot (58), Arbeids- & Gezondheidspsycholoog NIP, Supervisor A&G psychologie NIP, Associate coach NOBCO,
Klik, klank en kleur van client en coach zijn bepalend voor het succes van de samenwerking. Professionaliteit spreekt vanzelf(incl. lidmaatschappen).
Bepaal van tevoren jouw eisen en verwachtingen bij de coach. Wat heb je nodig? Stel jezelf altijd een aantal relevante vragen na afloop van het kennismakingsgesprek en schaal ze waarbij 0 betekent nooit, 1 zelden, 2 soms, 3 meestal wel, 4 altijd, heel erg
1. Ik voel me op gemak bij de coach (+ hoe komt dat?)
2. Ik heb vertrouwen in de coach (+ waar baseer je dat op?)
3. De coach is deskundig en professioneel
4. De coach geeft antwoord op mijn vragen
6. De coach drukt zich gemakkelijk en begrijpelijk uit
7. De coach zet mij in beweging
8. ....
Ron
|
|
6
-
01
-
2010
|
12
:
28
uur
Geweldig zo'n artikel.
Vooral wanneer er maar 6 tips worden gegeven, want dan kunnen alle coachen van Nederland dit nog even aanvullen en gelijk hun website promoten.
Je verwacht dit soort reactie en helaas, het komt ook weer uit.
Wie volgt?
Frank Bruining
|
|
6
-
01
-
2010
|
14
:
31
uur
Een coach is voor mij pas een coach wanneer hij of zij op het terrein waarop gecoacht wordt ervaringsdeskundig is. Het doorleeft heeft.
En dan kan het dat een coach adviseert wat u zou kunnen doen, een intermediair is. Zeker als dat onderdeel is van het 'coachcontract'. En natuurlijk wordt een coach niet betaald om een goed gevoel te geven. Maar het is zeker niet zo dat hij of zij dan alleen maar denkt aan geld verdienen.
Een coach heeft een behoorlijke verantwoordelijkheid. Hoe kan iemand zo'n verantwoordelijkheid aan? Niet alleen met goed luisteren. Maar vooral vanuit ervaring en opleiding weten wat het effect is van hem of haar. Wat de consequenties zijn.
Een goede coach blijft zichzelf ontwikkelen. Vraag aan de coach wat hij of zij daaraan doet.
Als je een coach zoekt, check bij vrienden, kennisen, LinkedIn, blogposts, twitter, hyves en verder nog op Google. Komt de zienswijze en handelswijze overeen met wat jij wilt. Bel en maak een vrijblijvende afspraak. Ga op je gevoel af.
Een coach moet mensen in beweging kunnen krijgen en kunnen confronteren met zaken die voor de 'coachee' niet meer zichtbaar zijn in de hedendaagse werkzaamheden. Een coach moet in staat zijn de coachee meer kracht en vertrouwen te geven waardoor hij/zij een nieuwe koers kan uitzetten.