Hoe goed bent u in het maken van strategische keuzes?
6 januari 2010 -
Het maken van strategische keuzes is ‘core business’ voor de manager. Toch gaat het vaak verkeerd bij het maken van deze keuzes en bij de implementatie ervan. Recente voorbeelden komen uit de financiële sector, de auto-industrie en ook (decentrale) overheden anticiperen niet altijd effectief op onzekerheden uit de omgeving.
Het nemen van weloverwogen strategische beslissingen en het succesvol doorvoeren daarvan hangen in sterke mate af van het vermogen van het management om een strategische dialoog binnen de organisatie op gang te brengen.
Nieuwe leergang
Om managers meer handvatten te bieden voor het maken van strategische keuzes heeft Twynstra Gudde in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen de leergang 'Scenario's: the ART of collective learning'ontwikkeld. Door deze samenwerking wordt wetenschappelijke vernieuwing rond strategieontwikkeling gekoppeld aan de dynamische praktijk. Inzichten uit beide domeinen kunnen zo met elkaar gecombineerd worden. Naarmate er meer verandert in de omgeving van een organisatie en het tempo van veranderingen hoger wordt, neemt het belang van een goede strategische dialoog toe. Managers worden hierbij geconfronteerd met de verschillende percepties en belangen van individuen en teams binnen de organisatie.
Strategie wordt nog vaak gezien als een stand-alone activiteit van het management, waarbij deze strategie zo lang mogelijk gehandhaafd moet blijven en zo weinig mogelijk mag veranderen. Dat was old school strategie.
In de huidige wereld en markt moet een strategie een gebalanceerde mix zijn van pro-actief en reactief bezig zijn met de markt voor de duur van 1 hooguit 2 jaar.
Wel een kanttekening: de mate van strategie verandering moet in lijn zijn met de omvang van de organisatie. Als de koers van een groot bedrijf 180 graden draait, dan is het risico wel erg groot en mag er geen succes worden verwacht. Oplossing hiervoor kan zijn een pilot bedrijf op te starten dat de verandering gaat uitvoeren, ook bekend als 'testing the waters'.