zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien manieren om uw team door de recessie te leiden

5 januari 2010 - Artikelen genoeg over managers die de recessie bestrijden met kostenbesparingen en ontslagrondes. Waar veel minder over naar buiten komt is hoe u de overblijvers motiveert. Een hels karwei aangezien zij kampen met veel onzekerheid en bovendien vaak met te weinig zijn om de bedrijfsdoelstellingen te behalen. Wie dat toch voor elkaar krijgt, mag zich een inspirerend leider noemen.

Dat stelt Alaine Love, directeur van Purpose Linked Consulting, op Businessweek. Zij stelt meteen dat er geen magische trucs aan te pas hoeven te komen om ook in deze onzekere tijden een lichtend voorbeeld te zijn. Inspirerende leiders hebben net zoveel verstand van de bedrijfsvoering en voorwaarden voor succes als ieder ander. Maar in één ding blinken ze uit: ze verdelen de taken zo dat ze passen bij de vaardigheden, normen en waarden en drijfveren van de betreffende medewerkers. Ze weten wie de beste persoon voor de functie is en waar iedereen het best op zijn/haar plek is. En dat allemaal binnen de eigen organisatie. Gezien de aardverschuiving die in de meeste ondernemingen plaats gevonden heeft, zijn leiders die anderen inspireren tot grootsere daden dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden essentieel om te overleven. 



Tien tips
Helaas vallen veel leiders niet in de categorie inspirerend. Het goede nieuws is dat u wel kunt leren inspirerend te zijn. Door u de volgende eigenschappen, kenmerken en gedragingen aan te meten:

1. Wees authentiek
Woorden, daden en overtuigingen van een inspirerend leider zijn consequent en met elkaar in overeenstemming. Inspirerende leiders doen niet alsof en doen zich niet anders voor dan ze zijn. 

2. Wees consequent

Medewerkers kunnen erop vertrouwen dat inspirerende leiders hen naar duidelijk omlijnde doelen zullen leiden via een duidelijk uitgestippelde route. Inspirerende leiders verwarren hun toch al gepijnigde team niet met tegenstrijdige signalen en steeds wisselende prioriteiten. 

3. Sta stevig in uw schoenen

Inspirerende leiders gaan niet mee met elke modegril, maar zijn stevig verankerd in de bedrijfsvoering en de organisatiecultuur. Ze verliezen de realiteit niet uit het oog om fata morgana’s na te jagen. 

4. Wees optimistisch

Inspirerende leiders spiegelen hun team volop mogelijkheden en kansen voor. Ze ontkennen de problemen waar de onderneming voor staat niet, maar focussen meer op kansen dan op onmogelijkheden. 

5. Ken uzelf

Nog een kenmerk van inspirerende leiders is dat ze zowel hun kracht en drijfveren als hun zwaktes en blinde vlekken kennen. Ze stellen alles in het werk om de eerstgenoemde te versterken en de rest te minimaliseren. 

6. Laat u niet leiden door angst

Inspirerende leiders kennen de ongekende kracht van een goed omschreven doel en een gedreven personeelsbestand dat daar volledig achter staat. Ze behalen geen resultaten door middel van machtsvertoon en het zaaien van angst, maar middels het creëren van een visie waar iedereen een steentje aan bij wil dragen om die te realiseren. 

7. Erken verschillen

Een inspirerend leider waardeert de input van anderen en is geïnteresseerd in veel uiteenlopende meningen. Hij of zij weet maar al te goed dat onderlinge verdeeldheid en personen isoleren funest zijn voor kwaliteit en teamwork. 

8. Richt u op anderen
Inspirerende leiders richten zich allereerst op het creëren van en positieve werkomgeving en dan pas op hun eigen behoeften. Ze nemen eerder harde besluiten die de onderneming op de lange termijn ten goede zal komen dan korte termijn beslissingen die tot snelle winst leiden maar op de lange termijn funest zijn. 

9. Wees respectvol

Nu de recessiestorm langzaam gaat liggen, erkennen inspirerende leiders dat er misschien nog meer veranderingen noodzakelijk zijn, dat er misschien zelfs nog meer banen moeten sneuvelen. Ze blijven echter respectvol en eerlijk tegen al hun medewerkers en wijken niet af van de eerder ingeslagen weg. 

10. Ontwikkel nieuwe leiders

Inspirerende leiders investeren veel tijd en energie in het identificeren en koesteren van de toekomstige leiders binnen de organisatie. Zij zien in hen geen concurrenten maar beseffen terdege dat de toekomst van de onderneming afhangt van het ontwikkelen van nieuwe leiders die nog beter zijn dan zijzelf, en dat ondernemingen die volledig afhankelijk zijn van een enkele leiderschapsfiguur erg kwetsbaar zijn.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf topkwaliteiten van perfecte leiders
 Vijf tips voor een inspirerende werkplek
 Inspirerende lessen van groepsdieren
 Manager wil inspirerende, authentieke visie
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
5-01-2010
 | 
08:03 uur
Hoewel de tips, hoe uitgekauwd dan ook, ongetwijfeld iets toe zullen voegen, ben ik het niet met de stelling eens dat een manager die (nagenoeg) inspiratieloos is, zich kan ontwikkelen tot een manager die zijn/haar personeel kan inspireren.
Eerst, waarom dan niet eerder, want als bekwame manager weet je hoe belangrijk dit voor mensen is, ook als er geen recessie is. Als tweede ben ik van mening dat mensen er doorheen prikken als je plots de inspiratiegever van het bedrijf, de afdeling bent. Niet authentiek dus, en dat is niets iets wat je ''even'' kunt leren. Met begeleiding kun je een stuk vooruit komen, maar verwacht geen wonderen.
Marjolein Hins  |   | 
5-01-2010
 | 
09:38 uur
Even een nadenkertje om het jaar mee te starten!

Ik vind de foto boven dit artikel niet passend.
Als je nieuwe leiders ontwikkelt, dan zet je die toch niet in 1 boot met 1 man/vrouw aan het hoofd? Dan hebben ze weer geen vrijheid tot zelf handelen en het beste uit zichzelf halen.
Een eigen bootje lijkt mij veel handiger.

Hartelijke groeten en een gelukkig en succesvol 2010!
Marjolein Hins
Q-Search en MM&P boardroomcounseling (www.boardroomcounseling)

Marion  |   | 
5-01-2010
 | 
10:03 uur
@marjolein Hins

Zolang alle bootjes dan wel in dezelfde richting varen.........
Anders is het net als een orkest zonder dirigent....!

Allen een inspirerend 2010 toegewenst.
Marjolein Hins  |   | 
5-01-2010
 | 
10:43 uur
@marion

Volgens mij bedoelen we hetzelfde en vergat ik even te melden dat inderdaad ik ervan uit ga dat er een gezamenlijke richting wordt bepaald. En dan kan het ook best een tijdje zijn dat de bootjes anders varen van elkaar. Zolang ze de rode draad, de verbinding, de bezieling, de reden dat men samen werkt, centraal houden komt 't helemaal goed is mijn ervaring.
Leiders moeten dit wel durven laten gebeuren en dus is loslaten een belangrijke eigenschap van een nieuwetijdse leider.

Dankje voor jouw toevoeging Marion!
Groetjes, Marjolein
Thomas  |   | 
9-01-2010
 | 
18:14 uur
@ Marijolein Hins

Inspirerende leiderschap is eigenlijk een qualitatieve maatstaaf dat in de meeste bedrijven uitgestorven is. Humaniteit en passie voor het vak is een lang vergeten inspiratie bron maar ook, o zo belangrijk !!!.
Veder denk ik dat, door de re sessie, meerdere mensen eens zijn ga na denken wat leiderschap eigenlijk is, en dat het meer inhoud nodig heeft , dan aleen een goed idee .
Marjolein Hins  |   | 
11-01-2010
 | 
02:14 uur
@ Thomas

Helemaal eens, het begint van binnen in onszelf en dat beginnen we langzaam aan een beetje door te krijgen..... en nieuwe vorm en gedrag te geven.
T is een transformatie van de mens.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10