zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Op zoek naar een nieuwe baan? Volg uw passie

31 december 2009 - De recessie is dan misschien officieel voorbij, miljoenen mensen zijn nog hard op zoek naar werk. De meesten volgen hierbij de standaard procedures: on- en offline netwerken, een goed CV en sollicitatiebrief opstellen en talloze sollicitatiegesprekken voeren. Niks mis mee, maar vaak is die jacht gebaseerd op het vinden van een baan die leek op de vorige, en niet op wat u echt wilt.

Bent u een van de mensen die hard op zoek is naar een nieuwe baan? Probeer dan eerst eens uw passie te vinden. Wat drijft u? Waar wordt u gelukkig van? Op die manier kunt u uw pijlen richten op een baan die echt bij u past, besteedt u die 84.000 uur van uw leven die u werkt aan iets dat echt zin en betekenis voor u heeft. 



Ideaal moment
Uw werkloosheid is geen pretje maar wel het ideale moment om erachter te komen wat dat zou zijn. Alaina Love, directeur van Purpose Linked Consulting, heeft uitvoerig onderzoek gedaan en tien soorten werkgerelateerde passies ontdekt. Ze noemt ze ‘Passie Archetypes’. Om te ontdekken welk type u bent, kunt u gebruik maken van de online ‘Passion Profiler’. De archetypes staan ook uitgebreid beschreven in het boek ‘The Purpose Linked Organization’. Welk archetype beschrijft u het beste?

1. De Schepper
Scheppers worden gedreven door schoonheid. Ze werken keihard om een concept in hun hoofd om te vormen tot iets dat ze met anderen kunnen delen en waarmee zee en emotionele reactie op kunnen roepen. Dit zijn de kunstenaars binnen een onderneming. Hun passie manifesteert zich in het zoeken naar schoonheid en functionaliteit in alles wat ze doen en maken. 

2. De Ontvanger

Ontvangers denken groots en out-of-the-box. Ontvangers spelen graag met nieuwe, revolutionaire ideeën. Dit zijn de intellectuele acrobaten van een onderneming, degenen die anderen stimuleren zo hard mogelijk te werken om hen bij te benen. Het zijn zeldzame en waardevolle innovators. 

3. De Ontdekker
Elk probleem heeft een oplossing, dat is het motto van de Ontdekker. Ontdekkers hebben een onbedwingbare nieuwsgierigheid, willen alles weten en testen hun theorieën door en door tot ze de waarheid vinden. Dit zijn de ontdekkingsreizigers van de onderneming. 

4. De Processor
Dit type leeft voor data en informatie. De Processor voelt zich als een vis in het water in de wereld van de analyse. Processors ontdekken vaak net die informatie die voorkomt dat organisaties in de afgrond storten, zonder daarbij de kwaliteit uit het oog te verliezen. Dit zijn de systeembeheerders van de onderneming. 

5. De Leraar

Dit zijn de kennisdelers van de organisatie die er gek op zijn om anderen te helpen zich te ontwikkelen. Het zijn gepassioneerde leraren die nieuwe informatie en inzichten graag doorgeven aan hun collega’s. Ze zijn er bovendien goed in om ingewikkelde informatie begrijpelijk te maken voor anderen. 

6. De Verbindingsschakel
Dit zijn excellente onderhandelaars. De Verbindingsschakel is goed in communiceren en voor het vormen en in stand houden van relaties. Ze zijn van onschatbare waarde wanneer de neuzen in dezelfde richting moeten gaan wijzen. Dit zijn de bruggenbouwers van de organisatie. 

7. De Genezer

De Genezer is vaak de eerste die ziet dat er iets mis is. Genezers zijn er op gericht de pijn te verzachten en iedereen gelukkig te maken. Ze helpen anderen met hun problemen en zijn de motor achter een goede werksfeer. 

8. De Altruïst
Dit type fungeert als het morele kompas van een organisatie en dient het zogenaamde hogere doel. De Altruist daagt de onderneming uit verder te kijken dan winst en geld, maar ook naar de maatschappij in zijn geheel. 

9. De Transformator
Dit type is de motor achter veranderingen. Transformators helpen anderen een nieuwe visie of richting te omarmen. Ze zijn op hun best in tijden van chaos en onzekerheid. Ze wachten veranderingen niet af, maar leiden die juist. Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. 

10. De Bouwer

De Bouwer is de architect van de onderneming. Bouwers voelen zich pas goed als ze werken aan ambitieuze doelstellingen en als ze hun visie vorm kunnen geven. Ze zijn sterk in het ontginnen van nieuw terrein en het aanboren van nieuwe markten. Bouwers leggen de fundering voor het succes van de onderneming, maar hebben extreem veel vrijheid nodig. 

Aanstekelijk
Als u eenmaal weet wat uw passie is, kunt u die presenteren aan een potentiële werkgever. Verwerk bijvoorbeeld een beschrijving van uw passie en archetype in uw sollicitatiebrief; beschrijf hoe die de eerdere resultaten die u geboekt hebt beïnvloed hebben en hoe u ze in de toekomst in wilt zetten. Op die manier valt u zeker op tussen al die honderden brieven die binnenstromen op een vacature!
Het is ook belangrijk om te kijken hoe u uw passies kwijt kunt in een potentiële functie. Stel tijdens het gesprek vragen om te bepalen hoe u zowel uw vaardigheden als uw drijfveren kwijt kunt in de baan. Wie niet alleen goed is in zijn werk, maar daar bovendien zeer gepassioneerd over is, heeft altijd een streepje voor. Passie leidt immers tot enthousiasme en dat werkt aanstekelijk.

 
 Doorsturen   10 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips om uit te leggen waarom u doet wat u doet
 Hartstocht is sleutel tot succesvol zakelijk weblog
 Passie en conflicten leiden tot de beste resultaten
 Ratio én emotie bepalen succes
 
 
reacties
 
Danny Verhoeven  |   | 
4-01-2010
 | 
06:13 uur
Leuk artikel.

Als je op lange termijn een specifiek beroep wilt uitoefenen/carrière maken dan moet het zeker iets zijn wat je leuk vindt en passie voor hebt.

Geld is niet alles en blijft geen motivatie om naar je werk te blijven gaan...
Joris Visscher  |   | 
4-01-2010
 | 
12:54 uur
en als je alle archetypes in je hebt.. wat nu??

Identiteitscrisis?
WJ Bolle  |   | 
4-01-2010
 | 
21:54 uur
Mooie en verfrissende manier van kijken...

Als je ze allemaal hebt dan kan je zelf kiezen welke je in jezelf naar voren haalt..
Dat zal dan ook de meeste vreugde geven, passie opleveren.
Tony de Bree  |   | 
4-01-2010
 | 
23:16 uur
Helemaal eens. Geldt trouwens ook prive. Schrijf maar eens op wanneer, met wie en hoe je echt gelukkig was......en trek je plan!

Beste wensen voor 2010.

Tony de Bree
(Klik hier)
Marlies van der Meer  |   | 
5-01-2010
 | 
10:57 uur
Altijd leuk die archetypen. Of het nu deze passie-archetypen zijn of de Belbin teamrollen of je MBTI of Enneagram Type; ze zetten je aan het denken. Ze geven je inzicht in je sterke en minder sterke kanten en drijfveren.
Je kunt deze inzichten zeker gebruiken bij het zoeken naar een geschikte baan en/of bij het verder uitstippelen van je carriere, maar ik zou voorzichtig zijn om ze te verwerken in je sollicitatiebrief. Als het bedrijf op zoek is naar een processor (zie bovenstaande omschrijvingen) en jij maakt duidelijk dat je een bouwer bent, dan prijs je jezelf eerder uit de markt.
Als je archetypes op deze manier gebruikt, dan plaats je jezelf automatisch in een hokje. Hoewel in de praktijk vaak 1 (soms 2) archetype de boventoon voert, is het wel zo dat je meestal ook wat van een aantal andere types in huis hebt. Maar als je dat ook in je sollicitatiebrief duidelijk probeert te maken, wordt het een rommeltje.
Archetypes zijn er dus om je inzichten te geven, maar niet om je in een hokje te laten plaatsen.
Joris Visscher  |   | 
5-01-2010
 | 
16:14 uur
als ondernemer is het denk ik wel handig alle rollen te kunnen vervullen..

Gelukkig is zo'n mooi begrip... wat is gelukkig zijn..
Dennis Rijkers  |   | 
17-01-2010
 | 
14:48 uur
Mijn advies is je passie in je CV naar voren te laten komen. Zorg ervoor dat je eruit springt. Een CV is vaak standaard en zegt te weinig over de schrijver. Probeer wat je hier leest eens in je CV te verwerken. Werk aan je personal brand. Kijk eens op www.lifebrander.nl

Vriendelijke groet,
Dennis Rijkers
Jochem  |   | 
18-01-2010
 | 
11:09 uur
Ik onderschrijf dat het lastig is wanneer je meerdere passies hebt... (klik link om mijn zelf gemaakt profielpagina te bekijken)
Thecla  |   | 
18-01-2010
 | 
14:54 uur
In een cv kun je prima een klein stukje tekst opnemen waarin je schrijft wat jouw passie is. Dat kan privé of zakelijk zijn, maar het geeft de lezer wel een indruk van wie je bent, naast wat je kunt en kent.

Om je cv niet te standaard te maken (maar ook niet te uitgebreid) is het handig om iets specifieks en afwijkends te noemen. In mijn cv staat bijvoorbeeld dat ik muurschilderingen maak, ''wat je niet hebt, kan ik schilderen'' (bijvoorbeeld een Porsche voor de deur). Vaak wordt daarnaar gevraagd in het sollicitatiegesprek. Het valt op, het wijkt af van de standaard, het intrigeert. Die passie laat je vervolgens zien in het gesprek.

Natuurlijk moeten je competenties wel goed naar voren komen in je cv en in je brief. Hulp nodig?

succes met solliciteren.
Ceciel  |   | 
25-05-2010
 | 
09:29 uur
@ Jochem,

Wat een geweldige website!! Als ik als werkgever een creatieve geest zocht wist ik het wel......

Hartelijke groet en veel succes,
Ceciel van der Heijden

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10