zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht dingen die u beter niet kunt zeggen als u iemand ontslaat

31 december 2009 - Mensen ontslaan is niet makkelijk en al helemaal nooit leuk. Nu zelfs nog minder, omdat in deze recessie niet alleen middelmatige werknemers het slachtoffer zijn, maar ook mensen die anders nooit in aanmerking  voor ontslag zouden komen, moeten vertrekken. Hoe pakt u dat aan?

Express.be presenteert in ieder geval acht dingen die u beter niet kunt zeggen:



1. Jouw prestatie heeft er niks mee te maken
Zeg dit nooit als u iemand wegstuurt omdat hij of zij ondermaats presteert. De medewerker voelt heus wel aan dat u een excuus zocht om van hem af te komen.

2. We kunnen je helaas niet langer beschermen
Ga niet in op het verleden, als een werknemer eerder altijd goede beoordelingen kreeg, moet u nu niet zeggen dat hij/zij eerder niet goed presteerde en al op de schopstoel zat

3. We hebben geen keuze
Er is altijd keuze. Minder gaan verdienen, minder uren maken, overplaatsing naar een andere afdeling, demotie... Maar dat wilt u allemaal niet. Zeg het dus ook niet.

4. Je hebt gewoon niet genoeg je best gedaan
Eerlijkheid is gewenst, maar u hoeft iemand nou ook weer niet onnodig de grond in te boren. Dit leidt tot wraakacties.

5. Ik vind dit even moeilijk als jij
U kunt niet van iemand die ontslagen wordt, verwachten dat hij medelijden met u moet hebben.

6. Deze baan paste toch al niet bij je, ooit zul je me dankbaar zijn
Hoe goed u dit ook wel zult bedoelen, het is een van de beste manieren om uw medewerker woedend te maken.

7. Ik weet hoe je je voelt
Alleen als u zelf net ontslagen bent geweest, weet u hoe dat voelt en dan nog is dit niet echt het moment om die gevoelens te delen.

8. Het spijt me
Zeg niet dat het u spijt als ontslag de enige optie is. Verontschuldigingen zijn niet op hun plaats en bovendien verwarrend.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Blijven slecht nieuws gesprekken een vast deel van uw werk?
 Zeven tips voor een goed slecht nieuws gesprek
 Tips voor een geslaagd slecht nieuws gesprek
 Midyear review wint aan belang
 
 
reacties
 
Frits  |   | 
31-12-2009
 | 
08:10 uur
En dan nu acht dingen die u beter wel kunt zeggen als u iemand ontslaat
christabel Lambot  |   | 
31-12-2009
 | 
08:56 uur
Kijk, hier zijn nu enkele punten waar ik het helemaal niet mee eens ben.

3. We hebben geen keuze:
Er zijn momenteel in de bedrijven ogenblikken waarop er echt geen keuze is.
Een afdeling is niet rendabel en moet sluiten...
Het kan een valide argument zijn en dus toch een troost voor de medewerker. ( Het ligt niet aan hem) Zeg het dan.
In ieder geval ,zijn er echt andere redenen
buiten economische, dan vindt de werkgever in dit geval dat het zijn enige keuze is anders zou hij ze niet nemen.

5. Ik vind dit even moeilijk als jij.
Sommige werkgevers hebben ook een hart en vinden dit altijd een moeilijk moment.
Spreek je gevoel uit. Hier gebeurt iets ergs,
en je hebt het er als werkgever misschien lastig meer. Je mag dat uitspreken.

7.Ik weet hoe je je voelt.
Is ongeveer het beste wat je tegen eender wie kan zeggen die iets moelijks tegekomt.

8. Als het je oprecht spijt. Zeg het dan.
Het is niet omdat iets je spijt dat je het niet moet of kunt doorvoeren.

De meeste van deze punten gaan inderdaad over de gevoelens van de werkgever.
Zij maken echter het kontakt van mens tot mens uit en daar gaat het in deze wereld nog altijd om.
We gaan er hier dan wel van uit dat het over diep gemeende gevoelens gaat en geen
'' smalltalk'', ongemeend kan je die beter achterwegen halen.
Gemeend is het een moment van ontmoeting van mens tot mens. In alle situaties laat ons er een waardevol moment van maken.

Beste wensen aan allen
Christabel.


H.A.  |   | 
31-12-2009
 | 
19:39 uur
Wat zou het aardig zijn om alleen de waarheid te zeggen, die achterhaalt de leugen toch...

De realiteit is nooit een probleem, het gedraaikont is de bron van alle problemen.

Het lijstje kan dus zowel korter, als langer.


Het is een nietszeggend lijstje dus.
J.W. Hajee  |   | 
4-01-2010
 | 
12:28 uur
Beste Christabel,

Ik ben het volkomen met je eens. Eigenlijk zouden alle werkgevers een hart in hun donder moeten hebben. Het zou een berg vandalisme, nodeloos geweld etc. schelen.

De hypocrisie is dat men wel de furore verhalen wil horen, maar niet open staat voor het feit dat het soms (buiten de schuld van de werkgever) ook wel eens fout gaat. Een aannemer neemt een project aan dat veel meer blijkt te kosten dan begroot, een product wordt ingehaald door een betere variant, en soms zit het economisch ty gewoon tegen. Dat laatste hebben we toch allemaal in het voorbije jaar wel geleerd, of gaan we nog leren in de komende tijd. Het is maar waar je zit met je bedrijf/beroep in de ketens.

Architecten, projectontwikkelaars, bodemonderzoekers merken nog dezelfde dag dat ht fout gaat dat hun opdrachten worden geannuleerd en er weinig meer bij komt. De bouwsector zelf heeft al 2 x geluk gehad!. Namelijk dat ze op moment van klappen krijgen 2 jaar werkvoorraad hadden.

En neen, ik weet uit ervaring dat het helemaal niet leuk is als je 1/3 van je personeel naar huis moet sturen, domweg omdat het vooruitzicht is dat je er zeker een jaar of langer geen werk voor zult hebben. Wat wel is: als je begrip toont op moment van ontslag en je kunt ze later, als het weer beter gaat, terughalen dan kun je daarmee als werkgever aantonen dat het je menens was toen je zei dat het je speet dat je die maatregel moest nemen.
Dat heeft ook wel wat.
Ik ben blij dat ik destijds de deur naar die medewerkers nadrukkelijk heb laten openstaan.
En dat lijstje van 8? Leuke bladvulling! Meer ook niet!
Mijn lijstje is korter:
1. Wees altijd eerlijk.
2. Volg je hart;
3. Benader anderen zoals je zelf ook benaderd wilt worden.

Een goed en vooral wijs en gezond 2010 gewenst allemaal!.

Willem

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10