Zes manieren om beter om te gaan met recessiestress
30 december 2009 -
Ontslagrondes, salarisverlagingen en het reduceren van secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog steeds aan de orde van de dag. Hoe voorkomt u in een dergelijke werkomgeving dat u niet volledig instort? Forbes vroeg het drie psychologen en een psychiater en dat resulteerde in deze zes tips.
1. Leer omgaan met onzekerheid
Veel mensen bestrijden stress door vooruit te denken. Dat is echter onmogelijk als ontslag u als een zwaard van Damocles boven uw hoofd hangt. Accepteer dat u niet kunt plannen in een dergelijk chaotische werkomgeving. Stel u flexibel op in denken en handelen.
2. Maak uzelf onmisbaar
Kijk of u iets kunt wat niemand anders kan en waar uw bedrijf niet zonder kan.
3. Zoek een mentor
Voelt u zich verlamd door de omstandigheden? Zoek dan een leidinggevende of collega die u en beetje kan steunen. Zorg dat dit iemand is die u met uw benen terug op aarde kan zetten als de paniek toeslaat.
4. Tank bij buiten werktijd Of u nu gaat sporten of de kroeg induikt met uw vrienden, zoek een uitlaatklep buiten kantoor. Zoek een omgeving waar men u steunt, niet eentje waar men alleen maar klaagt.
5. Doe alsof
Het is belangrijker dan ooit om uit te stralen dat u weet wat u doet. Blijf lachen en doe wat u moet doen.
6. Accepteer uw emoties
Het is niet meer dan normaal dat u bang bent om ontslagen te worden of u schuldig voelt omdat u de dans ontsprongen bent. Stop die gevoelens niet weg.
Wat een onzin? Het 'doen alsof' is de grootste miskleun die je maar kunt maken als mensen naar authenticiteit op zoek zijn, en dat zijn ze.
Als je een beetje mensenkennis hebt, prik je zo door de doen alsof types en dan ben je verder van huis. De dames en heren psychologen en psychiaters zouden er beter aan doen de mensen echt in zichzelf te laten geloven. Emoties tonen is dan prima, maar als je in je kracht staat, komt dit vanzelf boven drijven.
H.A.
|
|
30
-
12
-
2009
|
11
:
51
uur
Verzet houdt alles in stand: ''what you resist, persist!''
De dingen zijn zoals ze zijn. Aanvaard dat. Natuurlijk kan er van alles beter. Maar als je in de shit zit, zit je in de shit. Daar kan je dan even niet omheen. Accepteer dat dat zo is.
Net als de zwaartekracht, net als ons consumptie adagium, waardoor we in de shit zitten. Net als al die financiele halers om ons heen.
Haal diep adem en nog een keer diep en relax. Werk aan je relaties. De werking van je relaties laat je zien wat je te doen hebt. Zet de eerste stap, en dan de volgende, en verder.
Tsja, interessant dat het door 'drie psychologen en een psychiater' is opgesteld.
Maar ik denk niet dat ze met elkaar hebben gesproken? De losse tips gaan namelijk niet allemaal samen. Wat te de denken van nummer 1 en nummer 2: 'Accepteer onzekerheid' en 'Maak uzelf onmisbaar'. De tweede is niets anders dan proberen onzekerheid zo veel mogelijk uit te bannen: je voelt je onmisbaar, als je jezelf onmisbaar hebt gemaakt, dus wég onzekerheid.
Maar als je onzekerheid accepteert, wordt het voor de meeste mensen bijzonder moeilijk zichzelf onmisbaar te maken. Onzekerheid accepteren heeft een focus op het heden, jezelf onmisbaar maken is juist gericht op de toekomst.
Sowieso vind ik het een beetje vreemd om een lijstje als dit te maken: ieder mens heeft toch een heel eigen wijze van reageren op en omgaan met ellende?
Ik had toch meer evenwichtige antwoorden van deze gedragexperts verwacht. Een gedeelte van het advies lijkt op verloochen jezelf en doe alsof niks aan de hand is. Wil je in een burn-out terecht komen volg deze adviezen.
De kroeg in duiken en dat met een frequentie zoals je zou moeten sporten. De neerwaartse spiraal wordt dan helemaal een hellend vlak.
Vanuit mijn vakgebied kan ik adviseren: NEUROFEEDBACK.
De door stress onder druk gezette informatieverwerking in de hersenen, wordt door neurofeedbacktraining genormaliseerd. Je bent beter in staat de ontstane situatie mentaal te verwerken. Je kunt van enige afstand en van een andere kant je werk bekijken. Hierdoor wordt de weg niet geblokkeerd door de aanwezige beren maar ga je de kansen zien, die er op je pad liggen. Profileer je door flexibiliteit en creativiteit. Een werkgever zal dit eerder een positief signaal vinden dan de gemaakte, niet gemeende lach. In moeilijke situaties ontdek je op deze manier wie er van meerwaarde is voor de zaak. Zo maak je je, door je werkhouing, onmisbaar.
Is het niet voor je huidige, is het voor de toekomstige werkgever, maar doe het vooral voor jezelf.