28 december 2009 -
Positieve feedback is essentieel voor de motivatie, productiviteit en tevredenheid onder uw medewerkers. Dat weet u. Maar u kunt ook zo positief zijn dat het verstikkend wordt. Dat stelt Steven de Maio op HarvardBusiness.org. Hij geeft vier voorbeelden van situaties waarin positiviteit een averechts effect heeft.
1. Alles overdrijven
Een eenvoudig bedankje volstaat voor een aantal mensen niet meer lijkt het. Sommige mensen bedanken anderen standaard ‘ontzettend’, voor de kleinste inspanning. Pas uw waardering aan aan de inspanning, voor uw woorden al hun betekenis verliezen.
2. Extreme bevestiging
Dit kan zich op vele manieren uiten, denk bijvoorbeeld aan het overdreven gebruik van het woord ‘absoluut’ als antwoord op vrijwel ieder verzoek. U bent geen koning die het lot van zijn onderdanen in handen heeft.
3. Inhoudsloze bijwoorden
Hoort u zichzelf vaak dingen uitroepen als ‘fantastisch’, ‘geweldig’ en ‘super’? Bedenk dan dat het vaak veel zinvoller is om uit te leggen waarom die bepaalde prestatie zo goed was.
4. Het negatieve negeren
Doet iemand iets verkeerd, stap daar dan niet overheen door alleen het goede te benoemen, maar leg uit wat er fout was en wat beter kan. Hier leren mensen veel meer van. Bovendien komen uw complimenten oprechter over als men weet dat u ook de negatieve zaken benoemt.