zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De ViNT nieuwe Media top tien: privacy belangrijker dan planeet

28 december 2009 - Nieuwe media zorgen in 2009 voor echte nieuwe trends. Zo hoeft doodgaan je carrière niet te schaden en dreigt het gevaar van infobesitas. Die conclusie trekt het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (ViNT) van Sogeti Nederland. ViNT verricht onderzoek naar de effecten van nieuwe media en stelt voor het tweede achtereenvolgende jaar de Nieuwe Media top tien samen.

De belangrijkste trend: "De bescherming van privacy gaat nu nog boven het voortbestaan van de planeet," aldus Menno van Doorn, directeur van ViNT. Volgens Van Doorn wordt verder de nieuwe positie van Neelie Kroes zwaar onderschat in Nederland. "De Digitale agenda is de belangrijkste portefeuille die er te verkrijgen is. Europa zal hard aan de slag moeten om digitaal alle grote uitdagingen van de 21ste eeuw te lijf te gaan: van slimmer werken dankzij sociale media tot sneller innoveren om uit de impasses te komen ten aanzien van milieu. Dat een Nederlander die kar mag gaan trekken, is iets om enorm trots op te zijn." 



Nieuwe  media, nieuwe strategie
"Verder gaat het er om hoe snel je begrijpt dat nieuwe media om een andere strategie vragen. Van Doorn: "Rondom de Mexicaanse griep koos de overheid voor een traditionele publicatiestrategie. Maar het ministerie van Volksgezondheid had beter kunnen kiezen voor een conversatiestrategie op drukbezochte fora op internet. Anders verdoe je je goede tijd met achterhoedegevechten. De overheid, organisaties en instituten als broadcaster... das war ein mal..." 

Top tien
De nieuwe Media top tien van 2009 volgens ViNT:

1. Privacy is belangrijker dan klimaat
De slimme energiemeter gaat volgens sommigen een hele kolencentrale uitsparen en rekeningrijden brengt de CO2 uitstoot van auto's snel terug. De consumentenbond zegt dat de burger niet wil dat er achter de voordeur wordt gekeken. Redonzeprivacy.nl start een actie tegen rekeningrijden. 

2.Neelie Kroes

Zij heeft als Eurocommissaris voor de digitale agenda wel degelijk de belangrijkste post gekregen in het nieuwe Europarlement.

3.Griepconversatie
De overheid kan griepconversatie op internet maar moeilijk in de hand krijgen.

4.Infobesitas
Steeds meer mensen krijgen nooit genoeg van informatie en kunnen niet wachten op status updates vanuit hun omgeving. Tweets, mails en feeds dringen continu ons leven binnen. Het heeft een verslavende werking.

5.Michael Jackson leeft
De dood is geen spelbreker meer voor je carrière als beroemdheid. Dankzij internet houden fans hem levend Zie de Eternal moonwalk.

6. Rampennieuws is nu overduidelijk het domein van sociale media
Burgerjournalisten verspreiden het nieuws vele malen sneller dan traditionele media. Denk bijvoorbeeld aan de aanslag op Koninginnedag waarbij de identiteit van de dader allereerst op Twitter werd achterhaald, de treinramp in Barendrecht, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines bij Schiphol. Realtime is de hartslag van onze maatschappij.

7.Tiger Woods
De affaire Tiger Woods nagespeeld in SIMS en uitgezonden tijdens het journaal op de Japanse televisie. Het maakt niet uit of je in het bezit bent van echte beelden. De werkelijkheid kan dankzij allerlei digitale tools simpelweg nagebootst worden, waardoor het niet meer van echt te onderscheiden is.

8.Twitter
Voetballer Gregory van der Wiel neemt afscheid van Twitter. Afmelden voor Oranje, maar wel een popconcert bezoeken en erover twitteren levert relletje op.

9.No Berlusconi Day
Via sociale media georganiseerd protest tegen de Italiaanse president loopt uit tot internationale massademonstratie.

10. Google Wave
Niemand weet wat het is, maar het wordt groot!

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes HR trends voor 2010 – en hoe ú het verschil maakt
 De toekomst van werk: acht megatrends
 Zes sociale netwerktrends
 Acht megatrends voor na de recessie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10