zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Integratiekosten na fusie en overname vallen vaak hoger uit

24 december 2009 - Bijna vier van de tien Europese fusie- en overnamespecialisten stellen dat kosten voor de integratie van bedrijven hoger uitvallen dan op voorhand gedacht. Dit blijkt uit de 'Post Merger Integration Survey 2009' van PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 250 specialisten die betrokken zijn geweest bij een integratieproject in de laatste drie jaar.

Een meerderheid van de respondenten (62 procent) geeft de voorkeur aan een snelle integratie om zo kosten te besparen en onzekerheid weg te nemen. Het andere deel prefereert juist een langzame samensmelting, omdat met name de IT-integratie veel problemen met zich meebrengt. 



Planning ontbreekt
Chris Meijnders, partner transaction services bij PricewaterhouseCoopers, wijt het uit de hand lopen van integratiekosten aan onvoldoende budgetcontrole en aan onderschatting van de tijdsduur van implementatietrajecten. "Het risico bestaat dat werknemers buitensporig worden belast zodanig dat het de normale werkzaamheden nadelig kan beïnvloeden. Door veranderingen en meerwerk als gevolg van een fusie of overname, zien werknemers een integratietraject als een extra last." Het onderzoek maakt duidelijk dat het bij een integratietraject vaak aan een gedegen planning ontbreekt. "Een toegewijd integratieteam dat vanaf het begin van de deal betrokken is neemt veel druk weg en vergroot de kans om de integratie binnen de gestelde tijd en budget te realiseren." 

Vroeg beginnen

Bijna 70 procent van de bedrijven begint zijn integratieactiviteiten voordat de deal is gesloten. Ondernemingen die voorafgaand aan de transactie een integratieplan schrijven, hebben bijna vier keer zoveel kans om de beoogde doelen te behalen. Volgens de respondenten vormen het samenbrengen van de processen van de ondernemingen en het smeden van één cultuur de grootste twee uitdagingen na sluiting van de deal. Andere uitdagingen zijn de integratie van IT-systemen en het op peil houden van de motivatie van de werknemers. 

Beweegredenen

De beweegredenen voor een fusie of overname zijn het afgelopen jaar veranderd, zo blijkt uit het onderzoek. Waar de focus van de integratie eerst sterk lag op het verhogen van de omzet door middel van toegang zoeken tot nieuwe geografische markten en nieuwe producten, verschuift die aandacht nu naar meer operationele zaken zoals consolidatie en herstructurering. 

Raad van Bestuur

Opmerkelijk is de duidelijke daling van de actieve participatie van de Raad van Bestuur ná een transactie. Slechts 59 procent van de bestuurders is nog actief betrokken bij de integratie. Wel kwam naar voren dat communicatie met het management en de Raad van Bestuur over het algemeen goed gaat. 

Communicatie

Echter, de communicatie met de groepen die cruciaal zijn voor de dagelijkse gang van zaken, zoals personeel, klanten en leveranciers, schiet juist tekort. Met name in de cruciale periode van de eerste honderd dagen. Meijnders: "Of het nu gaat om geïntegreerde due diligence waarin al nagedacht wordt over de haalbaarheid van synergie en potentiële integratieproblemen. Of het tijdig beginnen met plannen en betrekken van het integratieteam. Of snelle transformatie en de juiste aandacht voor communicatie naar alle doelgroepen. Uit alles blijkt dat focus op operationele integratie de sleutel is voor waardecreatie."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groeiend optimisme fusie- en overnamespecialisten
 ‘Toon mij uw fusie en ik vertel u hoe goed u bent’
 PwC: In 2010 overnamegolf door herstructureringen
 Bedrijven negeren de menselijke kant van fusies nog steeds
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10