23 december 2009 -
Al lijken er lichtpuntjes aan de horizon te verschijnen wat betreft de economische recessie, nog steeds zijn er bedrijven die in zwaar weer verkeren en gedwongen zijn tot reorganisatie. Doordat de arbeidsmarkt nog steeds niet optimaal is, belanden veel boventallige werknemers in een outplacementtraject. Voor de meeste werknemers en werkgevers is dit onbekend terrein.
Het is dan ook belangrijk als werkgever of P&O’er om hier goed mee om te gaan. Wanneer de eerste schrik van het nieuws van het baanverlies van de werknemer verwerkt is, is het belangrijk om je op een professionele manier op te stellen. Petrice Broeders van Orga Advies heeft al vele mensen, zowel opdrachtgevers als werknemers, begeleid in dergelijke trajecten en zij heeft een aantal do’s en don’ts opgesteld voor werkgevers en managers om dit zo goed mogelijk op te kunnen pakken.
Do’s:
1. Pak het outplacement traject op zo'n manier aan dat het als resultaat heeft dat de medewerker als een toekomstig ambassadeur voor de organisatie kan optreden.
2. Bied tijd voor rouwverwerking rond het verlies van de baan.
3. Doe aan verwachtingsmanagement, geef duidelijke kaders, mogelijkheden en beperkingen aan.
4. Win juridische informatie in en blijf hierover altijd in persoonlijk contact met de medewerker, delegeer dit niet.
5. Zoek altijd naar een kwalitatief bureau dat past bij de persoon en het functieniveau van de werknemer.
Don’ts:
1. De werknemer aan zijn/haar lot overlaten.
2. De werknemer doorsturen naar een willekeurig outplacement bureau.
3. Geforceerd resultaten afdwingen.
4. Geen persoonlijk contact onderhouden met de medewerker en alle contact via een jurist laten lopen.
5. De medewerker als een zaak beschouwen waar u zo snel mogelijk vanaf wilt.
Outplacement gaat in de regel vaak over trajecten van individuen of van groepen individuen. Outplacement is een activiteit die zich in de meeste gevallen buiten de organisatie afspeelt, met de mensen die van ‘in’ naar ‘out’ verhuizen. Maar outplacement als middel om mensen te verbinden, de achterblijvers én de vertrekkers, is nieuw. Het is geen verandermanagement. Noem het vertrekmanagement.
Kijk op onze website: Vertrekmanagement: een reorganisatie als kans.
Met sommige zaken ben ik het niet helemaal eens maar dat zijn mening verschillen. De dont's ben ik het zeker mee eens en dan voornamelijk dat je op komt voor je werknemer.