22 december 2009 -
Een economische crisis levert organisaties wel degelijk kansen op, zo vindt bijna 40 procent van werkend Nederland. Bedrijven moeten veel meer samenwerken, bijvoorbeeld door van elkaars faciliteiten gebruik te maken en kennis uit te wisselen.
Dit blijkt uit onderzoek van Pecoma Business Technology onder 1.038 werkende Nederlanders in diverse sectoren. Simon de Koning, algemeen directeur Pecoma: "Samen werken is samen groeien. Door kennis en ervaring te delen, lever je echt toegevoegde waarde aan organisaties."
Slimmer werken
Het onderzoek ‘Slimmer werken’ werd online uitgevoerd door Ruigrok | NetPanel. ‘Slimmer werken’ wordt in het onderzoek gedefinieerd als het kritisch kijken naar werkzaamheden en processen door bedrijven, anders dan alleen kostenbesparingen. Bijna driekwart van de werknemers onderschrijft het belang van ‘slimmer werken’: 73 procent geeft aan dat de eigen organisatie het personeel hiertoe moet stimuleren. Werknemers zien op dit punt ook een eigen verantwoordelijkheid. Een ruime meerderheid - 65 procent - denkt nu al met de organisatie mee om tot slimmere manieren van werken te komen.
Bedrijven kunnen elkaar helpen
Volgens werkend Nederland kunnen bedrijven elkaar helpen tijdens een crisis. Bijvoorbeeld door ‘gebruik te maken van elkaars faciliteiten’, zoals 71 procent van de werknemers aangeeft. 61 procent is van mening dat bedrijven elkaar kunnen helpen door kennis uit te wisselen. Ook gezamenlijk onderzoek zien respondenten als reëel: 39 procent van de respondenten ziet dit als een mogelijkheid voor bedrijven om de handen ineen te slaan. Het samenvoegen van activiteiten wordt door 30 procent van de respondenten als een serieuze optie gezien. Simon de Koning: "Werknemers gaan in hun denken al veel verder dan veel werkgevers, die vaak uit concurrentieoverwegingen bang zijn hun deuren open te gooien. Zelf werken wij samen met een aantal ICT bedrijven, waaronder @Valley en Inter Access. Wij vullen elkaar aan qua kennis en expertise, maar ook op het gebied van het gezamenlijk aanbod van dezelfde diensten naar grote organisaties."
Interne samenwerking niet vanzelfsprekend
Samenwerking lijkt bij het streven naar slimmere manieren van werken het sleutelwoord te zijn. Het is echter niet vanzelfsprekend. Beter intern samenwerken wordt door slechts een derde van de werknemers genoemd als een oplossing waar hun werkgever mee bezig is. En ook als het gaat om het inventariseren hoe bedrijfsprocessen efficiënter kunnen, ziet slechts een derde van de werknemers dat bij hun werkgever gebeuren.
Inventariseren van mogelijkheden
Het onderzoek laat zien dat meer efficiency als een belangrijk middel wordt gezien om slimmer te kunnen werken. Op de vraag wat men zélf al doet om slimmer te werken scoort het inventariseren van efficiencymogelijkheden van werkprocessen goed: 34 procent houdt zich hiermee bezig. 46 procent van de werknemers wil het uitvoeren van een dergelijke inventarisatie als tip meegeven aan het bedrijf. "De economische crisis zorgt voor een efficiencyslag. Slecht opererende bedrijven overleven het niet. De klanten van dat soort bedrijven komen terecht bij sterke ondernemingen", aldus een van de ondervraagden.
Belangrijke rol voor automatisering
In het verlengde van efficiency lijkt er voor automatisering een belangrijke rol weggelegd. 40 procent van de ondervraagden ziet ICT als middel om bedrijfsdoelstellingen te halen en niet als kostenpost. Een respondent verwoordt het als volgt: "Door de crisis gaan veel bedrijven investeren in hun IT omgeving om zo efficiënter te kunnen werken. Daar is een sterke behoefte aan." Simon de Koning: "Veel bedrijven willen in crisistijd efficiënter werken om zo op kosten te kunnen besparen en aantrekkelijker te zijn in de markt. Toch vragen vele ondernemingen zich af wat de beste aanpak is. Zaak is om vooraf een (kosten-baten-)analyse te laten uitvoeren om inzichtelijk te krijgen waar in de organisatie nog efficiencyvoordelen kunnen worden behaald. Dit onderzoek wijst uit dat ook werknemers in Nederland bewust bezig zijn met de vraag hoe bedrijven ‘slimmer’ kunnen werken. De eigen medewerkers zijn toch vaak de beste bron van informatie voor een onderneming. Zo bezien kunnen bedrijven sterker uit de crisis komen dan zij erin gingen."
In twee workshops met ondernemers op het congres Samen in Zaken van de KvK Amsterdam heb ik onderzoek gedaan naar hoe je een samenwerking tussen (kleinere) bedrijven het best kunt vormgeven. Het oprichten van een cooperatie komt hierbij als een praktische optie naar voren, maar er is nog meer wat geregeld moet worden, zoals verantwoordelijkheden en marketing. De uitkomsten van de bijeenkomst zijn verwerkt in een artikel, zie bijgaande link of via (Klik hier)