21 december 2009 -
Goede communicatie in organisaties leidt tot winst op zowel organisatie- als persoonlijk vlak. Dat is duidelijk. Een veel gemaakte fout in organisaties is echter dat er vaak wordt uitgegaan van een ‘natuurlijk communicatietalent’, waar managers over zouden beschikken. De vraag is echter of managers wel zo goed communiceren? En welke stijlen van communiceren hanteert een manager?
Erik Lückers, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, voert een scriptieonderzoek uit dat is gericht op het identificeren van communicatiestijlen van managers in organisaties. "Hoewel er voor managers veel literatuur beschikbaar is met betrekking tot andere leiderschapskwaliteiten, is er tot nu toe weinig aandacht geweest voor de wijze waarop managers communiceren in organisaties." Kortom: communicatie in organisaties blijft een ondergeschoven kindje.
Onderzoek
Aan het identificeren van communicatiestijlen kunt u als manager zelf ook een bijdrage leveren. Via deze link kunt u deelnemen aan het onderzoek, zodat u zichzelf in februari 2010 wellicht kan herkennen in één van de communicatiestijlen die uit de resultaten van het onderzoek naar voren komen.
Heel goed dat daar nu meer aandacht voor is, 90% van de irritaties en conflicten ontstaan doordat men luistert naar hoe iets gezegd wordt en niet naar naar de inhoud van het gesprek
Ik heb zelf jaren geleden al een communicatiestijlentraining gedaan die mij heel veel oplevert, elke dag weer. Inmiddels ben ik zelf communicatiestijlentrainer.
Het is een training van 1 dag die je leert hoe je heel snel je eigen communicatiestijl kunt (h)erkennen van jezelf en de ander en hoe je ze ook meteen in de praktijk kunt toepassen.
ExtraMile Academy te Amsterdam heeft al duizenden mensen getraind en veel ervaring opgedaan. De training is een aanrader voor iedereen, voor thuis en op het werk.
Succes met het onderzoek!
nasrin
|
|
21
-
12
-
2009
|
18
:
16
uur
wat een belangrijke onderwerp, ik wil graag deze training op kunnen doen.. want zonder een goede communicatie, wordt het leven steeds moeilijker vooral in het gezin en op het werk... hoe en waar kunnen mensen op elke werkvloer een cursus van communicatievaardigheid volgen om beter met elkaar om kunnen gaan...
succes met de onderzoek en ik wil graag de uitslag kunnen ontvangen...
S,C.
|
|
22
-
12
-
2009
|
23
:
29
uur
Hallo,
Communicatie is belangerijk... Communicatiestijlen is heel belangerijk voor een manager of om een manager te willen zijn, ... welk stijl hanteer je, bij welk communicatie(gesprek)...
Wist je dat als de omstandigheden gunstig zijn en de manager weinig tot geen stress ervaart dat hij in staat is vanuit zijn kracht te handelen en te communiceren om zijn doelen te bereiken. Maar staat hij echter onder druk en worden de omstandigheden ongunstig dan zal hij eerder reageren op een manier die wel intuitief maar niet effectief is. Deze sterkten en valkuilen kun je zeer eenvoudig in kaart brengen.
Beste Erik,
Ik ben zeer geïnteresseerd in je onderzoek.
Ik kan je zeker aanbevelen om eens contact te leggen met de ExtraMile Academy (www.extramileacademy.nl). Er is daar veel kennis over hoe de verschillende stijlen onder veranderende omstandigheden reageren.
Nasrin: Ook voor jou een website om even naar te kijken.
Succes!
Jeroen