25 oktober 2002 -
Tussen coach en gecoachte gaapt nog een groot vertrouwensgat. Volgens onderzoek van de Change Factory van Berenschot zien managers zichzelf wel als coaches, maar zien werknemers hun manager helemaal niet zo.
Hun 'coachingshonger' is nog lang niet gestild. Waar moet een coach aan denken? Negen suggesties:
1. Zorg dat uw medewerkers duidelijk weten wat van hen verwacht wordt Formuleer gezamenlijk heldere doelstellingen en verwachtingen. Check of u daar beiden dezelfde interpretatie aan geeft.
2. Zorg dat ze goed geïnformeerd zijn Voorzie uw medewerkers van alle relevante informatie. Hou zo weinig mogelijk geheim, dat doet grote afbreuk aan de vertrouwensrelatie.
3. Geef ze zeggenschap over hun eigen werk Laat hen zelf bepalen hoe ze hun werk inrichten, welke stappen ze willen zetten. Als het fout gaat, zeg dan niet meteen hoe het wel moet, maar stimuleer mensen om zelf oplossingen te zoeken en te vinden.
4. Geef ze verantwoordelijkheid voor het totale traject Ergens half verantwoordelijk voor zijn kan niet. Het is het één of het ander.
5. Maak kampioenen van ze Laat uw medewerkers groeien en hun talenten optimaal benutten. Let niet alleen op zwaktes, maar vooral ook op sterktes.
6. Geef regelmatig feedback Bij voorkeur op vooraf vastgestelde momenten. Vraag wat ze zelf vinden wat goed en minder goed gaat en vertel over uw observaties.
7. Toon uw waardering Toon uw waardering over de dingen die goed gaan en benadruk dat. Vraag hoe ze dingen die niet goed gaan zullen oplossen. Verzand niet in discussies over de oorzaak van problemen.
8. Help ze te leren en te groeien Ondersteun waar nodig met advies, opleiding en faciliteer mensen om met de juiste mensen in contact te komen.
9. Creëer een sfeer van vertrouwen Zorg dat u overbrengt dat gesprekken confidentieel zijn en dat u groei en goede prestasties van de medewerkers tot doel heeft. En: vraag commentaar over uw eigen functioneren.
Heldere stappen waar ik mij als business coach goed in kan vinden. Al is de privé situatie van werknemers niet algeheel onbelangrijk in een coaching traject. Als dit goed zit dan heeft een medewerker meer rust en zin in de dag. Zeer bevorderlijk voor het werk wat ze leveren en het coaching traject.