Kerstbonus gaat naar spaarbankboekje, huishoudpot en LCD TV
17 december 2009 -
Meer dan de helft van de gelukkige medewerkers die dit jaar ondanks de kredietcrisis toch een kerstbonus krijgt, zet het geld op de spaarrekening . Verrassend genoeg zijn dat vaker jongeren tussen de 25 en 35 jaar. Een kleine twintig procent wendt de bonus aan om schulden af te lossen.
Degene zonder thuiswonende kinderen kiest eerder voor een vakantie dan families met kinderen. Mannen blijven gadgetzoekers en besteden de bonus het liefste aan luxe elektronica (zoals LCD TV's en i-Pods), en vrouwen aan kleding als ze besluiten met de bonus nieuwe aankopen te doen. Het grootste deel van alle uit te keren bonussen zal dit jaar echter niet worden besteed waarmee eens te meer duidelijk wordt dat Nederland wat betreft bestedingen nog steeds de hand op de knip houdt. Dat concludeert elektro-retailer BCC naar aanleiding van deze week afgerond onderzoek naar kerstbonussen en de besteding ervan.
Bestedingsdoelen blijven gelijk
BCC liet het online onderzoek uitvoeren door Goos Marketing Research. De bestedingsdoelen van de eindejaarsbonus lijken door de jaren heen grotendeels hetzelfde: vooral sparen (52 procent) en in mindere mate huishoudgeld (twintig procent), schulden aflossen (negentien procent), vakantie (24 procent), kleding (twaalf procent), woninginrichting (elf procent), luxe elektronica/bruingoed (negen procent). Het grootste deel van de eindejaarsbonussen wordt dus ook dit jaar niet besteed, maar verdwijnt naar spaarrekeningen of wordt aangewend om schulden af te lossen. Ook verdwijnt een flink deel in de huishoudpot. "Dat laatste patroon is tanende," aldus onderzoeker Robert Goos. "Hiermee wordt overduidelijk bevestigd dat Nederland in het huidige economische klimaat nog steeds niet durft te besteden."
Luxe goederen, woninginrichting, vakantie en ... schulden aflossen
Een derde van de ondervraagden geeft te kennen een eventuele eindejaarsbonus (deels) aan wit- of bruingoed (luxe elektronica) te besteden, waarvan 32 procent zegt deze te besteden aan bruingoed en 27 procent aan witgoed. Mannen hebben significant vaker een voorkeur voor luxe elektronica dan vrouwen (35 procent versus 27 procent). Jongere respondenten van 25 t/m 45 jaar besteedden de eindejaarsbonus in het verleden significant vaker aan sparen (65 procent versus 48 procent) en woninginrichting (zestien procent versus zeven procent). Alleenstaanden besteedden de eindejaarsbonus significant vaker aan schulden aflossen dan samenwonenden: 25 procent versus zestien procent.
33 procent geen bonus
Uit eerder onderzoek van BCC vorige maand werd al duidelijk dat een derde van de werknemers verwacht dit jaar geen bonus te ontvangen. Degene die wel op een prestatiebeloning of gratificatie rekenen verwachten een bonus van circa acht procent van hun loon. Zeventien procent van de werkende Nederlanders overweegt naar een andere baan uit te kijken als ze dit jaar geen bonus ontvangen. Ruim een derde van die groep heeft nu al de eerste stappen gezet.