Generatieleren brengt jonge generatie en oude rotten samen
17 december 2009 -
"In organisaties passen jonge vitale mensen zich snel aan, aan bestaande (verouderde) bedrijfsculturen. Dit is momenteel een van de grootste risico’s in deze economisch slechtere tijd. De toekomst van onze economie en van ons welzijn hangt sterk af van de mate waarin jonge generaties hun ideeën concreet kunnen maken."
Dat stelt Emiel Nijenhuis van Koffie & Bubbels. Koffie & Bubbels helpt organisaties aan de slag te gaan met generatieleren door tijdens zowel tijdens acquisitiegesprekken als leertrajecten altijd meerdere generaties in te zetten. Het uitgangspunt is dat de jonge generatie de (h)erkenning en gerichte steun van ervaren managers uit de verschillende voorgaande generaties nodig heeft. Die krachtenbundeling vormt de motor voor persoonlijke en economische groei en verdrijft (het risico op) middelmatigheid. Het vergt geen extra financiële offers, alleen een gerichte inzet van bestaande middelen. Niet onbelangrijk in deze tijd van bezuinigingen.
Kennis en ervaring
Daarnaast staan organisaties voor de uitdaging de kennis en ervaring, die de komende jaren in groten getale de organisatie verlaat met de mensen die de pensioenleeftijd bereiken, door te geven aan nieuwe generaties. Door zicht te krijgen op de cruciale kennis en manieren te ontwikkelen hoe deze op een voor een nieuwe generatie aantrekkelijke manier doorgegeven kan worden, voorkomt men kennishiaten.
Ik neem liever overeenkomsten als inspiratiebron! Zowel als voor ieder individu als voor organisaties is het van cruciaal belang om cruciale kennis en ervaring te identificeren en te spotten en daar vrijwillige overdrachtsmechanismen voor in te voeren.
Zoals ik tegen mijn kinderen ('volwassenen in opleiding') en Fier-bankiers zei: 'als je slim bent leer je van ons en maak je je eigen, nieuwe fouten. Als je dom bent, denk je dat je slimmer ben dan iedereen, leer je niet van anderen, waaronder ouderen, maak je vervolgens dezelfde fouten als wij en schieten we dus met zijn allen er niets mee op'.