16 december 2009 -
Meer dan een derde van de Nederlandse MKB-bedrijven past momenteel één of meer vormen van corporate venturing toe. Corporate venturing is het managen van nieuwe projecten met een relatief hoog risico en onzekerheid over de uitkomsten. Vaak worden deze projecten intern geïnitieerd door ondernemende medewerkers, de zogenoemde ‘intrapreneurs’.
De toegenomen belangstelling voor corporate venturing komt naar voren uit onderzoek van EIM. MKB-ondernemingen realiseren zich steeds vaker dat er geen langdurig concurrentievoordeel meer mogelijk is, en dat er een ‘mindset’ nodig is om zich continu aan te blijven passen aan veranderende omstandigheden. Behalve zelf veranderen en innoveren kunnen ondernemers in het MKB ook hun medewerkers en organisatie mobiliseren om kansen te zien en te grijpen - ook in de huidige tijden van crisis. Kansen creëren en kansen grijpen kan door middel van corporate venturing.
Niet alleen multinationals
Corporate venturing is onder grote, multinationale bedrijven een populaire manier om te innoveren en/of nieuwe bedrijvigheid te ontwikkelen. Multinationals als Philips, DSM en Akzo doen op uitgebreide schaal aan strategische samenwerking, externe participaties en kraamkamers voor initiatieven van eigen medewerkers. In hoeverre bedrijven in het MKB gebruik maken van deze technieken was nog onbekend, maar EIM onderzoek toont aan dat ook het midden- en kleinbedrijf gebruik maakt van deze mogelijkheden.
Strategische samenwerking
Vooral strategische samenwerking met en participaties in andere bedrijven zijn populair onder MKB-bedrijven, maar een meerderheid van de ondernemers maakt nog geen gebruik van de mogelijkheden voor corporate venturing. Een mogelijke drempel wordt gevormd door de hogere behoefte aan financiering die bedrijven met activiteiten op het gebied van corporate venturing hebben. Daarom is het ook verwonderlijk dat MKB-ondernemers juist relatief weinig gebruik maken van: "kraamkamers om initiatieven van eigen medewerkers te benutten." Dit is een goedkope en laagdrempelige wijze van corporate venturing. Het is dan ook de vraag of ondernemers wel voldoende profiteren van het innovatief en creatief vermogen van hun menselijk kapitaal.