zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB is volop bezig met het creëren van kansen

16 december 2009 - Meer dan een derde van de Nederlandse MKB-bedrijven past momenteel één of meer vormen van corporate venturing toe. Corporate venturing is het managen van nieuwe projecten met een relatief hoog risico en onzekerheid over de uitkomsten. Vaak worden deze projecten intern geïnitieerd door ondernemende medewerkers, de zogenoemde ‘intrapreneurs’.

De toegenomen belangstelling voor corporate venturing komt naar voren uit onderzoek van EIM. MKB-ondernemingen realiseren zich steeds vaker dat er geen langdurig concurrentievoordeel meer mogelijk is, en dat er een ‘mindset’ nodig is om zich continu aan te blijven passen aan veranderende omstandigheden. Behalve zelf veranderen en innoveren kunnen ondernemers in het MKB ook hun medewerkers en organisatie mobiliseren om kansen te zien en te grijpen - ook in de huidige tijden van crisis. Kansen creëren en kansen grijpen kan door middel van corporate venturing. 



Niet alleen multinationals

Corporate venturing is onder grote, multinationale bedrijven een populaire manier om te innoveren en/of nieuwe bedrijvigheid te ontwikkelen. Multinationals als Philips, DSM en Akzo doen op uitgebreide schaal aan strategische samenwerking, externe participaties en kraamkamers voor initiatieven van eigen medewerkers. In hoeverre bedrijven in het MKB gebruik maken van deze technieken was nog onbekend, maar EIM onderzoek toont aan dat ook het midden- en kleinbedrijf gebruik maakt van deze mogelijkheden. 

Strategische samenwerking

Vooral strategische samenwerking met en participaties in andere bedrijven zijn populair onder MKB-bedrijven, maar een meerderheid van de ondernemers maakt nog geen gebruik van de mogelijkheden voor corporate venturing. Een mogelijke drempel wordt gevormd door de hogere behoefte aan financiering die bedrijven met activiteiten op het gebied van corporate venturing hebben. Daarom is het ook verwonderlijk dat MKB-ondernemers juist relatief weinig gebruik maken van: "kraamkamers om initiatieven van eigen medewerkers te benutten." Dit is een goedkope en laagdrempelige wijze van corporate venturing. Het is dan ook de vraag of ondernemers wel voldoende profiteren van het innovatief en creatief vermogen van hun menselijk kapitaal.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse werknemer is ondernemend typetje
 Managers ondermijnen ondernemerschap
 Subsidie voor innovatie en samenwerking populair
 Aantal duurzame MKB-innovaties stijgt snel
 
 
reacties
 
New Amsterdam Exchange  |   | 
22-12-2009
 | 
17:04 uur
Goed artikel. En goed idee.
Het huidige klimaat is uiterst geschikt voor het starten van nieuwe activiteiten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10