14 december 2009 -
Het leek er even op dat veel Nederlanders dit jaar naar hun kerstpakket konden fluiten, maar werkgevers besluiten nu alsnog massaal een kerstgeschenk voor hun personeel te bestellen. Vooral MKB-bedrijven bedenken zich op het laatste moment en doen nog snel een lastminute kerstaankoop.
Dat blijkt uit bestellingen van Pluimen in de eerste dagen van december. "We zien dit jaar dat bedrijven tot circa 200 medewerkers en masse aan lastminute uitgaven doen. In vergelijking met begin december 2008 plaatsen zij nu maar liefst 65 procent meer bestellingen," vertelt Joren van der Pluijm, directeur van Pluimen toe
Grote bedrijven blijven achter
In tegenstelling tot het MKB blijven de grote bedrijven achter met bestellingen van een kerstpakket. "Blijkbaar hebben deze bedrijven op de rem getrapt met hun kerstbestedingen," aldus Van der Pluijm. "De komende dagen zal uitwijzen of zij alsnog hun waardering voor hun personeel uitspreken met een (belevenis)cadeau. Medewerkers vinden persoonlijke boodschappen en het delen van ervaringen belangrijker dan een cadeau dat ze niet zelf kunnen uitkiezen. Vooral in tijden van crisis willen mensen graag verrast worden en dingen met vrienden, familie en collega’s beleven."
Gemiddeld 49 euro cadeau
"Als we naar het gehele jaar kijken, kunnen we concluderen dat er minder cadeaus worden gekocht, maar dat er wel meer aan cadeaus besteed wordt; gemiddeld krijgen medewerkers een cadeau ter waarde van 49 euro. Vorig jaar was dat nog gemiddeld 44 euro," vertelt Van der Pluijm.
Gelukkig is er weer een stijgende lijn in de aanschaf van kerstpakketten. Natuurlijk is er nu ook weer in het nieuws dat sommige bedrijven dit jaar niet aan kerstpakketten zullen doen, maar in het algemeen lijkt men weer minder te bezuinigen op kerstpakketten. En dat is maar goed ook, want het is echt van belang je personeel dit stukje waardering te gunnen..