Twaalf kledingtips voor een professionele uitstraling
14 december 2009 -
De meeste bedrijven voeren geen officiële dresscode, maar vaak gelden er wel ongeschreven regels. Zo gaan medewerkers in de financiële sector vaak traditioneel gekleed, terwijl in creatieve sectoren een lossere kledingstijl geldt.
Tot deze weinig verrassende vaststelling komt Caroline Van Dieren van Dressed by Caroline, die het verband tussen de economische crisis en de toenemende aandacht voor kleding en imago in de professionele wereld onderzocht.
Onderschat wapen 6Minutes.be vat samen. "Kleding en uitstraling zijn een belangrijk maar onderschat wapen bij het solliciteren of het zetten van een nieuwe stap in de professionele carrière. De gemaakte indruk is van groot belang voor het verder verloop van een gesprek of presentatie en beïnvloedt de kans om gekozen te worden voor de functie," aldus Caroline.
Tips Zij geeft twaalf kleding- en verzorgingstips voor een professionele uitstraling.
1. Kies uw accessoires zorgvuldig
Deze maken een silhouet af en geven een persoonlijke touch.
2. Draag alleen kleuren die u flatteren
Weg met het eeuwige zwart dat maar weinig mensen staat.
3. Gebruik make-up
Vrouwen met (subtiele) make-up komen professioneler over.
4. Draag een das
Bij mannen is de das een eyecatcher; schenk er de nodige aandacht aan
5. Zorg dat uw kleding goed zit
Qua snit, model en stof.
6. Stem alles op elkaar af
Dus ook uw jas en aktetas.
7. Kies uw riem en schoenen in dezelfde kleur
Vergeet uw schoenen niet te poetsen.
8. Draag maximaal twee á drie verschillende kleuren
Stem deze bovendien goed op elkaar af.
9. Verzorg uzelf
Schenk voldoende aandacht aan uw nagels, kapsel, tanden, lichaamsgeur
10. Zorg voor nette kleding
Ban miskopen en kledingstukken die versleten, uit model, te klein of beschadigd zijn uit uw garderobe
11. Pas uw kleding regelmatig aan Laat uw garderobe mee evolueren met uw leeftijd, uw lichaamsvormen en de mode.
12. Zorg dat uw kleding uw persoonlijkheid ondersteunt, niet maakt
Houd u in alle omstandigheden aan uw ‘personal brand’.
Bron:6Minutes
Wat een overbodig en uitgekauwd artikel, bovendien vergeet Caroline alleen de belangrijkste. Voel je vooral ook prettig in de kleding die je draagt. Je interviewer, mits deze zijn/haar ak verstaat, plkt er feilloos doorheen.
Daphne Karssen
|
|
14
-
12
-
2009
|
09
:
40
uur
Ik had verwacht iets anders te lezen. Wat er staat is niets nieuws. Jammer.
tja, kleuren in kleding, ik kan er lang over praten maar zal dat hier niet doen.
kwam laatst wel leuk artikel tegen over dat turkoois het nieuwe zwart zou worden en zijn, ik geloof wel dat dat zo is: meer intuitie en gevoel gebruiken, communiceren met een combi tussen hart en hoofd: (Klik hier)
gr ingeborg van meggelen
colour coach
A NF
|
|
15
-
12
-
2009
|
10
:
15
uur
inderdaad, zoals het artikel zegt: weinig verrassend. Dit kan perfect dienen (en dan nog) voor een 18 jarige studente die nooit met een 'dress code' in contact kwam. Een gemiste kans. Wil je écht meer weten over je kleding in synergie met eigen karakter en stijl, met liefde en kunde (en respect voor een budget) geanalyseerd, dan kan ik je ook van harte mevr. Gert Campaert in Antwerpen aanbevelen. Een die wél wat zinnigs te vertellen heeft over een professionele dress code - van topkader tot uniform. Ik heb haar ooit geïnterviewd en het was een echte eye opener. Anne T-
P.
|
|
16
-
12
-
2009
|
11
:
29
uur
Is het nu al weer komkommertijd? Dit rijtje ''tips'' hoort eerder thuis in de categorie common sense.
Ach, er is in elk geval iemand druk mee bezig geweest.
Ik weet niet of ik nog kan reageren na 4 maanden. Heb het niet meteen gedaan toen ik deze discussie volgde, maar wil eigenlijk toch graag reageren op de reacties. Ik schrik echt van zoveel kinnesinne onder collega's, want volgens mij komen alle reacties van image consultants - dus collega's van Caroline - en niet van eventuele klanten.
Dames, jullie mogen het dan niets nieuws vinden - en gelukkig maar want anders zou je je vak niet verstaan - maar ik denk dat veel andere lezers er wel degelijk iets mee kunnen. Al was het maar nadenken over het onderwerp.
En dan is het nog eens zo, dat Caroline hier toch maar mooi een artikeltje heeft gescoord die het vak weer even onder de aandacht brengt.
Een verlate felicitatie waard, Caroline.
Hoewel uiterlijk belangrijk is, is inhoud veel belangrijker. Iemand die niet in goede doen is (onder andere; zich niet prettig voelt in zijn of haar kleding), kan door de mand vallen en daarmee op inhoud, waar het om gaat, punten verliezen.
Er is denk ik 1 regel; draag waar je je prettig in voelt. Je voelt je op je werk als het goed is niet prettig in een oud kloffie, maar om je nu te conformeren aan mode en 'professionaliteit' vind ik te ver gaan. Nogmaals; het gaat om inhoud, niet om vorm.
''Zo gaan medewerkers in de financiële sector vaak traditioneel gekleed, terwijl in creatieve sectoren een lossere kledingstijl geldt.''
Niet alleen dat, ik merk doorgaans zelf ook op dat bijvoorbeeld etiquette, omgaansvormen en bedrijfscultuur in dergelijke bedrijven geordend en gelaagd is.