Bedrijven die communiceren over strategie presteren beter
24 oktober 2002 -
Bedrijven die in hun jaarverslag openlijk communiceren over hun strategie laten een betere resultatenontwikkeling zien dan bedrijven die dat niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van Scenter.
Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlandse ondernemingen nog maar in geringe mate openheid geven over hun strategie.
Top-5 Van de honderd onderzochte jaarverslagen scoorde 51 procent een onvoldoende voor de rapportage over strategie, missie en doelen. Ten opzichte van vorig jaar betekent dat wel een lichte verbetering. Het beste jongentje van de klas was dit jaar beursfonds Eriks, dat een tien scoorde. De top-vijf bestaat verder uit Ballast Nedam, AVR, Delta Lloyd en Wessanen. KPMG moest genoegen nemen met een vette twee en bungelt daarmee helemaal onderaan de lijst. Kleine beursfondsen blijken openhartiger te zijn dan AEX- en Midkap-fondsen.
Betere prestaties De vijf bedrijven die in 2001 het best scoorden lieten in een neergaande markt relatief een betere resultatenontwikkeling zien dan de vijf slechtste bedrijven. De top-vijf viel 'slechts' negentien procent terug in bedrijfsresultaat, tegenover een daling van 26 procent voor de vijf slechtste bedrijven.
Bron:Elan Online