Communicatieprofessionals werken vaak onder hun niveau
9 december 2009 -
Communicatieprofessionals werken vaak onder hun niveau. Deze conclusie komt voort uit een onderzoek onder ruim 630 respondenten van USG Capacity. Van de WO’ers werkt slechts 52 procent op zijn of haar eigen level en 47 procent op HBO niveau. Bij marketingprofessionals blijkt dat dit percentage beduidend hoger ligt. In die groep werkt 80 procent op WO en twintig procent op HBO niveau.
Het merendeel van de HBO-ers in beide vakgebieden blijkt wel in een juist gekwalificeerde baan werkzaam te zijn. In het vakgebied marketing betreft dit 84 procent en in de communicatiedoelgroep 89 procent. Ook is onder de HBO-ers zichtbaar dat marketingprofessionals eerder op WO niveau (vijftien procent) werken dan communicatieprofessionals (vijf procent). Van de HBO-ers in het vakgebied communicatie blijkt zeven procent werkzaam te zijn op MBO niveau ten opzichte van drie procent in de marketing.
Specialisme
Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur USG Capacity: "Er wordt steeds kritischer gekeken naar de functie van communicatieprofessionals. Waar van marketingprofessionals al een aantal jaren geleden werd verwacht dat zij op strategisch niveau opereerden, is dat nu ook steeds vaker het geval bij communicatieprofessionals. Hierdoor is er een verschuiving zichtbaar in de eisen die gesteld worden aan een marcom-professional. Wij zien dat de nadruk steeds vaker ligt op specialisme dan op generalisme."