zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf topkwaliteiten van perfecte leiders

9 december 2009 - "De beste inspirerende leiders zijn gedreven, alsmaar bezig met verbeteringen en erkennen, uit de grond van hun hart, dat hun medewerkers de sleutel zijn. Zij benutten leiderschap om mensen en organisaties te ontwikkelen zowel rationeel als met gevoel. Hun doel is groei opdat er permanent verbeterd kan worden." Dit stelt Nisandeh Neta van Open Circles Academy.

Op basis hiervan presenteert hij vijf topkwaliteiten van perfecte leiders. 



Een goede leider...
 
…is authentiek

De manier waarop goede leiders zich gedragen en denken is volkomen in lijn met hun persoonlijke gedachten en waarden en ook met die van de organisatie. Hun autoriteit komt voor uit aan de ene kant zelfkennis en aan de andere kant hun dienstbaarheid aan behoeften, strategie en doelstellingen van de organisatie door hun team te inspireren en motiveren die doelen te behalen. 

…heeft veel emotionele intelligentie

Emotioneel intelligente leiders zijn, op de eerste plaats, zich erg bewust van hun eigen emoties en gaan daar goed mee om. Ze hebben een sterk gevoel van eigenwaarde, zelfvertrouwen en onafhankelijkheid. Ze nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leven en werken gericht aan hun eigen toekomstvisie. Op de tweede plaats zijn ze zich bewust van andermans emoties en gaan daar goed mee om. Ze hebben veel empathie en weten dat het in leiderschap er om gaat mensen te laten groeien. 

…schetst een beeld
Topleiders hebben een visie die vaststaat, inspirerend, duidelijk en zinvol is. Ze scheppen een pad van het heden naar de toekomstvisie en geven hun mensen niet alleen het vertrouwen dat de visie haalbaar is maar ook dat ze het, samen, voor elkaar kunnen krijgen. 

…heeft passie

Hun enthousiasme, opwinding en motivatie is aanstekelijk. Gepassioneerde leiders zullen hun omgeving opzwiepen tot een niveau dat ze zelf niet voor mogelijk hadden gehouden. Ook niet in hun stoutste dromen. 

…is bescheiden

In plaats van hun ego strelen, zelfgerichtheid en het zoeken naar bevrediging van hun eigen behoeften (zowel materiële, emotionele of psychologische) hebben ze constant oog voor de verbetering van prestaties van hun team en organisatie. Zij smeden teams, de beste die je maar kunt bedenken.

 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Teams scoren beter met emotioneel intelligente leider
 Twee mythes over leiderschap hard onderuit gehaald
 Met duurzaam leiderschap meer resultaat
 Succesfactoren voor vrouwelijk leiderschap
 Zachte kant leiderschap essentieel voor innovatie
 
 
reacties
 
Gerda  |   | 
9-12-2009
 | 
14:17 uur
Ik vind dit heel herkenbaar.
Met deze kwaliteiten krijg je veel vertrouwen van de medewerkers en het motiveert de medewerkers enorm.
Arthur  |   | 
9-12-2009
 | 
16:56 uur
Het verbaast mij dat hier voornamelijk de vrouwelijke eigenschappen van leidinggeven worden weergegeven. Er is niets mis mee, maar dat leiders zich vooral moeten inleven in anderen, wat anderen wensen en wat een organisatie wenst gaat wat erg ver. een goede leider is in zijn (bedrijfs)doelen een verlicht potentaat en heeft daarnaast, waar het nodig is om zijn doelen te bereiken, een oplettend oog en een luisterend oor voor zijn onderdanen. Een leider die staat voor wat hij wil en de confrontatie niet uit de weg gaat. Dergelijke leiders durven namelijk nog zelf beslissingen te nemen en er ook voor aansprakelijk te zijn. Zonder een sexe voorkeur uit te spreken, is er gewoon behoefte aan mannen (M/V) met ballen!
marijke  |   | 
9-12-2009
 | 
20:17 uur
Kijk, en dat is nou dikke onzin Arthur. Hoezo is er behoefte aan mannen (m/v) met ballen?! Wat doe je als teamleider/manager? zorgen dat je medewerkers op hun best presteren ten goede van jouw bedrijfsresultaten. Dat doe je niet door de zweep eroverheen te halen, dat doe je door te zoeken naar de sleutel van het team. En die sleutel blijkt in de praktijk luisteren te zijn. Luister naar de ervaringen van de uitvoerders, naar de kansen die zij zien. vergroot de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers en stuur op taakvolwassenheid. Wees mens, maar vergeet nooit je visie. Adem die visie niet alleen uit, maar ook in; leef die visie. En vergeet nooit dat je met mensen te maken hebt, niet met machines. Op deze manier is elk resultaat haalbaar. Ik heb medewerkers op deze manier een volledige ommezwaai zien maken in werkhouding, werkwijze, cultuur, etc. En ik heb nog geen enkele maal gezien dat op basis van autoritair gedrag resultaten blijvend goed bleken te zijn.

knopen door durven hakken? ja zeker! maar zonder de in het artikel genoemde kwaliteiten, zullen de resultaten uiteindelijk altijd tegenvallen.
Margreeth Kooij  |   | 
10-12-2009
 | 
11:06 uur
Wat een vreemd lijstje! Niet zozeer omdat die kwaliteiten niet zouden helpen, maar dat dit in deze wereld de top 5 zou zijn? Het hele lijstje ademt wat mij betreft een te grote interne gerichtheid uit. En dan de laatste twee: zoals die nu beschreven staan, zijn ze bijna niet te combineren.
Geef mij maar de drie competenties die Peter Senge noemt als noodzakelijk voor leiders in de huidige wereld: In staat zijn het hele systeem te zien; een inspirerend beeld van de best denkbare toekomst- helpen - schetsen (deze staat ook genoemd in het top 5 lijstje); over grenzen heen kunnen samenwerken.
Margreeth
Arthur  |   | 
10-12-2009
 | 
11:43 uur
Waarde Marijke,

Ik zie het woord zweep nergens staan in mijn tekst, jammer dat je dat insinueert, echter wel dat de manager een oplettend oog en een luisterend oor moet hebben. Vrij naar Bordewijk: Het is niet de bedoeling dat een leraar afzakt naar de leerling, maar dat de leerling opklimt naar de leraar. Dit is m.i de sleutel waar het om draait.
Als je overal grofweg de laatste zin van elke alinea verwijderd zie precies wat een leider is. de laatste zin is bij wijze van spreken de wijze waarop hij het gaat behalen, door gebruik te maken van de middelen die hem ter hand worden gesteld.
M. Hoogervorst  |   | 
11-12-2009
 | 
10:18 uur
Goedemorgen,

Wat mij na deze reacties vooral zou interesseren; Welke funties bekleden betreffende personen?

Met vriendelijke groet.
michael.molenaar@wxs.nl  |   | 
11-12-2009
 | 
17:13 uur
In het Angelsaksiche model worden vaak de individuele eigenschappen overbelicht. Senge en Scharmer vormen hierop een uitzondering (Scharmer komt dan ook uit oost-Duitsland).
Leiderschap krijgt bij hen meer betekenis in termen van een positief krachtenveld kunnen creëren. Een ander ondergewaardeerd element is ''wijsheid''. Is een blinde vlek in de Westerse cultuur, naar mijn mening. Kijk eens hoe de aandacht zich verlegde toen de Dalai Lama in Nederland was. Er ontstond een positief soort ordening in denken en aandacht.
Dat is wat we echt nodig hebben naar mijn mening.

Jan Piet Baas  |   | 
14-12-2009
 | 
09:35 uur
In reactie op de berichten van Arthur:

Een leraar (leidinggevende) houdt op een goede leraar te zijn als hij niet bereid is te leren van zijn leerling. Zijn ego krijgt dan de overhand vanuit het idee de waarheid in pacht te hebben. Uit mijn ervaring heb ik geleerd dat er niet zoiets bestaat als ''de'' waarheid. Er zijn meerdere waarheden en om daarvoor open te staan vergt moed en creëert de kans op een breder perspectief. Dit bredere perspectief maakt het mogelijk om te komen met nieuwe oplossingen. Of misschien zelfs het inzicht dat er geen probleem was.
S.C.  |   | 
14-12-2009
 | 
22:54 uur
Hallo,

Dit is wel herkenbaar ja.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10