zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duurzame ondernemers verwachten weinig van Kopenhagen

8 december 2009 - Duurzame ondernemers hebben geen hoge verwachtingen van de klimaattop in Kopenhagen. Nog geen derde (32 procent) verwacht dat Kopenhagen een succes wordt. Tweederde noemt de klimaattop pas een succes als landen als de Verenigde Staten, China en India volledig participeren in CO2 reductiedoelstellingen.

Opvallend is dat slechts een derde belang hecht aan een onderhandelingsresultaat waarbij een gelijk speelveld voor alle landen het uitgangspunt vormt. Dit blijkt uit de jongste Duurzaamheidbarometer van PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 207 Nederlandse spelmakers, zoals directeuren, managers en beleidsverantwoordelijken, op het terrein van duurzaam ondernemen. De barometer peilde in aanloop naar de klimaattop eenmalig de houding van deze spelmakers over hun verwachtingen en het belang dat ze aan de top hechten. 



Klimaatverdrag

In Kopenhagen moeten tussen 7 en 18 december afspraken worden gemaakt over een nieuw wereldwijd klimaatverdrag als opvolger van het Kyoto-protocol. Driekwart van respondenten hecht met name veel belang aan heldere en ambitieuze CO2 reductiedoelen voor geïndustrialiseerde landen en duidelijkheid wat grote opkomende economieën gaan doen om hun uitstoot te beperken. China en de Verenigde Staten hebben weliswaar eindelijk concrete getallen voor de vermindering van hun emissies bekendgemaakt. Maar er is ook teleurstelling over hun bod, zo bleek eind vorige maand. 

Meer verplichtingen

Naast het feit dat de verwachtingen laag zijn, lijken de spelmakers ook niet veel belang te hechten aan wereldwijde klimaatmaatregelen. "In plaats daarvan willen duurzame ondernemers dat de Nederlandse overheid vooral zelf het bedrijfsleven meer dwingt tot klimaatmaatregelen," zegt Klaas van den Berg, Sustainability leader bij PwC, die dit als een van de opmerkelijkste conclusie van de barometer bestempelt. Zo vindt ruim driekwart (76 procent) dat de overheid meer verplichtingen moet opleggen om CO2 reductiedoelstellingen te realiseren. Bovendien vindt ruim driekwart dat het aantal bedrijven dat verplicht moet deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem moet worden uitgebreid, en vindt 63 procent dat de overheid bedrijven moet dwingen om de CO2-footprint van hun producten te publiceren. Een meerderheid denkt dat de uitkomst van Kopenhagen geen invloed zal hebben op hun eigen bedrijfsvoering, terwijl slechts 25 procent van de respondenten Kopenhagen als een 'ver-van-mijn-bed-show' ziet. "Opvallend is dat zo'n 80 procent verwacht dat er meer overheidsverplichtingen zullen volgen na Kopenhagen," aldus Van den Berg. 

Aandacht

Uit de barometer blijkt verder dat de ondervraagde spelmakers niet zitten te wachten op een uitkomst waarbij rijke landen als Nederland klimaatmaatregelen in ontwikkelinglanden gaan financieren. Ook aan corrigerende maatregelen richting landen die het klimaatakkoord niet accepteren hechten ze weinig belang.
Commercieel gezien zien ze wel mogelijkheden de klimaattop uit te nutten: 62 procent vindt de top in Kopenhagen een goed moment om hun duurzame producten en diensten onder aandacht te brengen. Klaas van den Berg: "Ondanks uitdagende economische omstandigheden blijft klimaatverandering hoog op de agenda staan. Bedrijven moeten voldoen aan steeds strenger wordende regels voor CO2-uitstoot. Menig bedrijf heeft te maken met de financiële gevolgen en administratieve rompslomp die voortvloeit uit het Europese CO2-emissiesysteem. Maar slim inspelen op klimaatbeheersing kan bedrijven ook geld opleveren." 

Integraal onderdeel
De barometer meet per kwartaal de impact van de economische crisis op duurzaamheidinitiatieven van bedrijven. De grootste groep bedrijven (71 procent) heeft geen plannen om lopende initiatieven en investeringen op het gebied van duurzaamheid te wijzigen als gevolg van de crisis. De belangrijkste redenen zijn dat duurzaamheid een integraal onderdeel van hun bedrijfsbeleid vormt en onderdeel is van een lange termijn strategie. Van de onderzochte bedrijven heeft ruim een vijfde besloten zich vanwege de crisis meer toe te leggen op duurzaam ondernemen. Zij geven in meerderheid aan dat klanten dit in deze tijd in toenemende mate verwachten, dat het juist nu concurrentievoordeel oplevert, en dat het zich op middellange termijn zal uitbetalen. Ook kostenbesparing vormt een belangrijke reden. Deze groep ziet in dat duurzame projecten een onderscheidend vermogen en economische waarde hebben. Slechts zeven procent heeft naar aanleiding van de crisis duurzaamheidinitiatieven verminderd of stopgezet. 

Concrete vertaling

Het lukt bedrijven die een duurzaam profiel hebben in veel gevallen maar niet in om duurzaamheiddoelstellingen te integreren in bedrijfseconomische doelen. Slechts negentien procent van de onderzochte bedrijven heeft wel eens een analyse uitgevoerd van welke duurzaamheidinitiatieven de komende vijf jaar financiële impact zullen hebben op de aandeelhouders- of bedrijfswaarde. En 36 procent heeft bedrijfseconomische doelen gekoppeld aan hun duurzaamheidstrategie. Daarnaast heeft een vijfde CO2 reductiedoelstellingen opgenomen in het beloningsbeleid van de organisatie. "Daarmee zien we dat bedrijven nog worstelen om hun duurzaamheiddoelstellingen concreet te vertalen in dagelijkse aansturing en waardering," aldus Klaas van den Berg. "Het blijft een grote uitdaging voor ondernemers om duurzaamheid concreet en tastbaar te maken voor alle medewerkers."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Bedrijfsleven moet leiding nemen in duurzaamheid’
 VNO-NCW verbaasd over kritiek Nederlands MVO-beleid
 Duurzame energie meer gebaat bij verplichtingen dan bij subsidies
 ‘Bedrijven schieten tekort bij onderbouwen duurzame claim’
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
9-12-2009
 | 
07:35 uur
Dat Kopenhagen gaat mislukken is een vorm van self fullfilling prophecy. Het zal weer enkel een excuus worden voor politici om later te roepen ''aan mij lag het niet''.
De hele propaganda rond deze onzin stuit me geweldig tegen de borst. Alle media storten de ene na de andere onheils boodschap over ons uit. Ijsberen verdwijnen, vissen verdrinken, overstromingen....
Maar het keiharde bewijs dat de CO2 uitstoot de oorzaak is, is er niet. Wel is bewezen dat de concentratie CO2 op de noordpool niet gestegen is. Wel is bewezen dat de gemeten stijging van de temperatuur een meetfout was. Wel is aangetoond dat de oceaan om de zoveel eeuwen CO2 met tonnen gelijk, loslaat, waardoor de klimaatverandering een normaal natuurlijk verschijnsel zou kunnen zijn.
Natuurlijk moeten we oppassen hoe we leven, maar al deze paniekzaaierij kan wat mij betreft opgeborgen worden bij de broodjes aap van de varkensgriep, de recessie en de weeralarmen van het KNMI. Uiteindelijk valt het allemaal weer mee.
Laten we ons verstand gebruiken, verder kijken dan onze neus lang is. Dat onderscheid ondernemers van politici toch?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10