Talent Lab genereert bijzondere inzichten over talentontwikkeling
4 december 2009 -
De eerste lichting deelnemers aan het Vitae Talent Lab rondt dit project af op 8 december. In het Talent Lab worden professionals van Vitae in hun werk- en leerproces gevolgd waarbij wordt geëxperimenteerd met interventies op het proces van hun talentontwikkeling. Ruim drie maanden werden zij daarbij gevolgd.
Het doel van het Talent Lab is het optimaliseren van het talentrendement van professionals op hun werkplek door hen te sturen op de twee pijlers van werkgerelateerd leren en presteren. Enerzijds is dat het talentprofiel van het individu, anderzijds de ontwikkelkracht van de organisatieomgeving.
Effectief
Het Talent Lab is een project van Vitae en het Powerhouse Competing for Talent van de Nyenrode Business Universiteit. Het programma is effectief gebleken als ontwikkelingsinstrument door de praktische inbedding van de interventies en de continue monitoring, reflectie, en evaluatie die het project kenmerken.
Opzet onderzoek
Voor het Talent Lab onderzoek is een groep professionals binnen Vitae geselecteerd. Voorafgaand aan het project zijn zij en hun omgeving bevraagd over hun huidige ontwikkelingsmogelijkheden, leerwensen en kwaliteiten. Vervolgens zijn er op basis van wetenschappelijke kennis over talentontwikkeling op de werkplek interventies gepleegd op de leermogelijkheden in hun werkomgeving. Hiermee kon worden achterhaald hoe Vitae'ers reageren op interventies in hun leerproces en hun talentontwikkeling. Dit inzicht werd vervolgens getoetst aan de theorie over leerinterventies. Hiermee leverde het project inzichten op best practices en best fits met betrekking tot talentontwikkeling in professionele organisaties als Vitae. Bij die laatste categorie werd vooral duidelijk welke individuele eigenschappen van professionals het meest aansluiten bij bepaalde kenmerken van talentgedreven organisaties.
Conclusies
1. One size fits one in plaats van one size fits all.
Deze manier van talentmanagement werkt omdat het maatwerk is; toegesneden op de individuele professional.
2. Ontwikkeling begint met zelfkennis, gevolgd door bewustwording en het ontstaan van een leerbehoefte.
Professionals voelen zich persoonlijk verantwoordelijk voor hun talentwaarde en de ontwikkeling daarvan op de arbeidsmarkt. Zij voelen zich rentmeester over hun talent.
3. Organisaties en leidinggevenden die werk of een werkomgeving bieden waarin professionals dat rentmeesterschap en de eigen verantwoordelijkheid voor hun talentontwikkeling kunnen vormgeven, zijn aantrekkelijke talentontwikkelingsplaatsen en dus gewilde werkgevers.
Vanuit het collectieve belang professionals aan zich te verbinden faciliteren zij daarbij individuen die vanuit hun individuele belang willen werken aan hun talentwaarde en –rendement.
Metingen
Gedurende het Talent Lab zijn de deelnemers gevraagd diverse enquêtes in te vullen, onder andere de zogeheten Talent Scan en Omgeving scan. Hiermee zijn data verzameld waaruit blijkt dat de deelnemers een beter inzicht hebben gekregen in hun eigen talentprofiel en hun eigen leerklimaat. Het Talent Lab heeft klaarblijkelijk bijgedragen aan een beter inzicht in hun eigen (potentiële) talenten, een beter inzicht in hun leermogelijkheden en -belemmeringen vanuit de werkomgeving, en de ontwikkeling van hun talentprofiel. Het experiment heeft bijgedragen tot een aanscherping van hun kwaliteitenkaart waarmee ze zich op de arbeidsmarkt begeven hetgeen hun arbeidsmarktparticipatie, mobiliteit, en effectiviteit ten goede komt. De deelnemers zeggen zich bewuster te zijn geworden van hun talenten, ambities, drijfveren, en leerbarrières. Dit heeft hen meer zelfvertrouwen gegeven. Ook heeft het Talent Lab er naar hun eigen zeggen in geresulteerd dat zij pro-actiever zoeken naar een werkomgeving dat bij hun talentprofiel en bijbehorende ambities past.
Talentmanagement
Talentmanagement is het risicomanagement rondom het menselijk kapitaal van organisaties. Het gaat om het optimaliseren van het rendement op het geïnvesteerde menselijke vermogen. Concreet betekent dit dat dit vakgebied erop is gericht om de eigenschappen en kwaliteiten van medewerkers optimaal bloot te leggen, te benutten, en te ontwikkelen ten behoeve van de organisatie. Het is een positieve benadering van menselijk potentieel binnen het hele spectrum van personeelsmanagement. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld competentiemanagement dat als doel heeft bepaalde kenmerken die de organisatie van de werknemer verlangt bij een medewerker bij te spijkeren. Bij talentmanagement wordt derhalve geleerd vanuit de behoefte aanwezige kwaliteiten te versterken terwijl er bij competentiemanagement wordt gewerkt aan het ontwikkelen van huidige tekortkomingen.
Talent...........?
Welke ??
Volgens Gardner..........
Als wij talenten vroegtijdiger, dus bij jonge kinderen kunnen ontdekken en voeden, heeft dat effekt op persoon en arbeidsmarkt. Hoe zouden onderwijs en bedrijfsleven elkaar nog eerder en beter moeten willen vinden?