zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier simpele methoden voor betere samenwerking

4 december 2009 - "Veel ZZP-ers besteden veel tijd, inspanning en geld om in hun eentje van alles te doen om hun bedrijf te laten groeien terwijl dat effectiever en efficiënter kan door samen te werken met anderen. Samenwerken zal niet alleen de marketing van kleine bedrijven verbeteren maar het zal ook voor het bedrijf zelf nuttig blijken." Dat stelt Nisandeh Neta van Open Circles Academy.

Hij presenteert vier simpele methoden om samen te werken en er beter van te worden: 



1. Cross-marketing
Twee bedrijven of ondernemers die elkaars aanvullende producten of diensten bieden en dezelfde doelgroep willen bedienen, kunnen elkaars producten en diensten promoten. Voorbeelden van zulke allianties; een advocaat en een accountant of een grafisch ontwerper en een drukkerij. 

2. Organiseer een event

Twee of meer lokale bedrijven met dezelfde doelgroep organiseren en promoten samen een event zoals een markt, een beurs in de wijk of een sociale bijeenkomst. Bijvoorbeeld, een restaurant en een lokale wijnhandel zouden kunnen samenwerken in een gezamenlijk wijn- of culinaire proeverij. 

3. Vorm een support-group

Als ZZP-er kunt u zomaar geïsoleerd raken. Met erg lange dagen, stress en het bijhouden van de administratie lijkt er weinig tijd over te blijven voor iets anders. Andere ZZP-ers in de omgeving zullen dat ongetwijfeld herkennen. Een oplossing kan zijn om regelmatig –een keer per week of maand- met elkaar een kop koffie te drinken om te brainstormen en ideeën uit te wisselen. 

4. Deel

Een fantastische manier om kosten te verlagen en je te verstevigen is door dingen samen te doen. Zelfs iets simpels als samen –goedkoper- inkopen en de kosten delen hebben grote invloed op wat er onder de streep overblijft. Iets anders dat ZZP-ers kunnen delen is kennis. Dat kan gaan tot het delen van een mailinglijst tot informatie over betrouwbare leveranciers.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Subsidie voor innovatie en samenwerking populair
 Crisis leidt tot betere samenwerking OR en directie
 Tijdelijke samenwerking stimuleert innovatie
 Samenwerking vooral ingegeven door persoonlijke motieven
 
 
reacties
 
Arjan  |   | 
8-12-2009
 | 
16:12 uur
De bovengenoemde methodes zijn min of meer bekend bij ondernemers, zzp-ers, etc. Maar het zou beter zijn geweest als in dit stukje werd beschreven wáárom men niet snel een overweging maakt om samen te werken! Een samenwerking komt niet zomaar tot stand, dat is bekend. Maar de achterliggende gedachtes zijn hier van belang. Het probleem moet worden geanalyseerd en we moeten tot mogelijke oplossingen komen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10