3 december 2009 -
De overheid biedt veel subsidiemogelijkheden voor startende ondernemers, maar de focus ligt hierbij verkeerd waardoor het ondernemerschap eerder remt dan aanwakkert. Dat zegt Roland Berger Strategy Consultants op basis van een Europese studie die tijdens het jaarlijkse event van het Innovatieplatform aan voormalig MKB-topman Hans de Boer werd overhandigd.
Ondernemers moeten zo snel mogelijk naar de markt en niet in de beginfase van hun bedrijf de aandacht richten op prijzengeld en subsidies ophalen, zo bepleit het onderzoeksrapport. Nu wordt vaak subsidie verleend voor allerlei onderzoeken ter verbetering van een product en komt de klant pas op een tweede plaats. "De overheid moet stoppen met subsidies direct aan bedrijven verstrekken; dat werkt averechts. Zij kan het geld beter besteden aan het creëren van een markt, zelf als klant op te treden of in de rol van investeerder te kruipen," zegt Benno van Dongen, partner bij Roland Berger en verantwoordelijk voor de studie.
Subsidietrajecten
Het rapport pleit voor slimmere investeringen, bijvoorbeeld door prestatiebeloningen en/of doorgroeisubsidies, zodat het geld naar diegenen gaat die daadwerkelijk producten in de markt zetten. Van Dongen: "Idealiter krijgt iedere ondernemer een account manager toegewezen voor een subsidietraject, waarbij de ondernemer vanaf idee tot aan de lancering steeds bepaalde doelen moet halen. Hierbij moet de focus liggen op marktintroductie en de marktintroductietijd."
Overheid als klant
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat startende ondernemers het vooral moeilijk vinden om de eerste klant te contracteren (57 procent). Zowel grote bedrijven als de overheid kunnen hierbij helpen door vaker producten af te nemen van startende ondernemingen, zegt Roland Berger. Van Dongen: "In het geval van de overheid, betekent dit dat je dan ook nog wat terugkrijgt voor je subsidie."
Aanbevelingen
Roland Berger reikt met de studie niet alleen de regering handvaten aan om ondernemerschap te bevorderen, maar geeft ook concrete aanbevelingen aan grote bedrijven, kennisinstellingen en aan de startende ondernemers zelf. Deze aanbevelingen zijn te downloaden van www.rolandberger.nl.