Mannen zijn alerter op stelende collega’s dan vrouwen
2 december 2009 -
43 procent van de mannen ziet zijn collega wel eens kantoorartikelen meenemen naar huis. Vrouwen zien hun collega’s een stuk minder vaak stelen van de baas. Dit blijkt uit onderzoek van Securitas onder 694 werknemers uit het bedrijfsleven. Verder komt naar voren dat 40 procent van de vrouwen de organisatie waar ze werkzaam zijn kwetsbaar vindt op het gebied van veiligheid.
34 procent van de vrouwelijke werknemers ziet haar collega wel eens stelen. Hiermee zijn zij een stuk minder opmerkzaam dan de mannelijke werknemers. Ondanks dat vrouwen hun collega’s minder scherp in de gaten houden, beoordelen zij de veiligheid van het bedrijf strenger. Van de mannen beoordeelt 31 procent de eigen organisatie als kwetsbaar. Dertien procent van de mannen vindt zelfs dat de organisatie waar ze werken volledig onkwetsbaar is.
Simpele afspraken
Gerard Bongers, senior security consultant bij Securitas: "Een groot deel van de fraudegevallen wordt gepleegd door medewerkers. Bedrijven kunnen fraudegevallen voorkomen door zaken organisatorisch beter te regelen. 80 procent van de te nemen maatregelen bestaan uit het maken van simpele afspraken over bezoek, sleutels, clear desk en uitgifte van kantoorartikelen. Desondanks steken bedrijven nog te vaak hun kop in het zand en beveiligen hun gegevens en producten onvoldoende. Ze bieden zo gelegenheid aan werknemers die een voordeeltje zoeken. Bedrijven moeten dus alerter worden en hun risico’s in kaart brengen en processen stroomlijnen."
Mannen willen vermaak, vrouwen comfort Zowel mannen als vrouwen zijn kritisch over de ontvangstreceptie van bedrijven die zij bezoeken: 71 procent van de mannen vindt wachtruimtes vaak te kaal of te saai en verveelt zich daarom tijdens het wachten. Vrouwen vinden comfort juist belangrijk en ergeren zich aan oncomfortabele stoelen of een onvriendelijke receptioniste. Mannen zijn overigens makkelijker te beïnvloeden dan vrouwen als het gaat om de ontvangst: 82 procent van de mannen geeft aan eerder in zee te gaan met een bedrijf waar de ontvangst goed is, versus 77 procent van de vrouwen.