zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier manieren om creativiteit te stimuleren

22 oktober 2002 - De meeste managers zeggen dat innovatie een levensnoodzaak is, maar doen er tegelijkertijd alles aan om elke vorm van innovatie in de kiem te smoren. Dat schrijft Stanford-hoogleraar Robert Sutton in Sloan Management Review.

De auteur maakt onderscheid tussen exploiteren en exploreren.



Exploitatie overheerst
Exploiteren staat of valt met het gebruik van beproefde procedures, terwijl exploreren is gericht op verandering, ten behoeve van de wensen van de klant. Managers richten zich doorgaans op exploitatie, oftewel het optimaliseren van bestaande activiteiten.

Stimuleren van creativiteit
Met alleen exploitatie kan een bedrijf niet overleven omdat de wereld steeds verandert. Exploratie en creativiteit kunnen volgens Sutton met een aantal technieken worden gestimuleerd:

1. Het opwekken van emoties, zoals irritatie en ontevredenheid
Door bijvoorbeeld ideeën te lanceren die niet kunnen, om te voorkomen dat iedereen het bij voorbaat direct met u eens is. Want als dat het geval is, heeft u kennelijk de platgetreden paden bewandeld en is de kans op vernieuwing nihil.

2. Beschouw alles als een tijdelijke toestand
Benoem geen enkele proces, product of activiteit als permanent, want alles wat permanent is, lijkt onveranderlijk.

3. Negeer het oordeel van deskundigen
Als u uitgaat van wat anderen al bedacht hebben, slaat u nooit nieuwe wegen in.

4. Zie dwarsliggers als een zegen
Dwarsliggers zijn het vaak oneens met bestaande processen en activiteiten. Dat is lastig voor de exploitatie, maar een noodzakelijke eigenschap voor vernieuwing. Koester uw dwarsliggers daarom.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10