22 oktober 2002 -
De meeste managers zeggen dat innovatie een levensnoodzaak is, maar doen er tegelijkertijd alles aan om elke vorm van innovatie in de kiem te smoren. Dat schrijft Stanford-hoogleraar Robert Sutton in Sloan Management Review.
De auteur maakt onderscheid tussen exploiteren en exploreren.
Exploitatie overheerst Exploiteren staat of valt met het gebruik van beproefde procedures, terwijl exploreren is gericht op verandering, ten behoeve van de wensen van de klant. Managers richten zich doorgaans op exploitatie, oftewel het optimaliseren van bestaande activiteiten.
Stimuleren van creativiteit Met alleen exploitatie kan een bedrijf niet overleven omdat de wereld steeds verandert. Exploratie en creativiteit kunnen volgens Sutton met een aantal technieken worden gestimuleerd:
1. Het opwekken van emoties, zoals irritatie en ontevredenheid Door bijvoorbeeld ideeën te lanceren die niet kunnen, om te voorkomen dat iedereen het bij voorbaat direct met u eens is. Want als dat het geval is, heeft u kennelijk de platgetreden paden bewandeld en is de kans op vernieuwing nihil.
2. Beschouw alles als een tijdelijke toestand Benoem geen enkele proces, product of activiteit als permanent, want alles wat permanent is, lijkt onveranderlijk.
3. Negeer het oordeel van deskundigen Als u uitgaat van wat anderen al bedacht hebben, slaat u nooit nieuwe wegen in.
4. Zie dwarsliggers als een zegen Dwarsliggers zijn het vaak oneens met bestaande processen en activiteiten. Dat is lastig voor de exploitatie, maar een noodzakelijke eigenschap voor vernieuwing. Koester uw dwarsliggers daarom.