zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bent u een excellente manager?

1 december 2009 - De crisis en excessieve bonussen hebben het vergrootglas gelegd op het gedrag van managers. Managers krijgen de schuld van de misère. Ondanks stapels literatuur, lijkt de kwaliteit van managers onvoldoende te zijn verbeterd om de problemen te voorkomen. Hebben managers de adviezen in de literatuur genegeerd? Of is de kwaliteit van de literatuur onvoldoende?

De bron van veel managementliteratuur op dit gebied gaat terug naar de Verenigde Staten. Onderzoek laat zien dat de adviezen alleen daar toepasbaar zijn. André de Waal komt deze week met de kenmerken die een Nederlandse manager excellent maken. Deze week rondde dr. André de Waal MBA van het Center for Organizational Performance zijn grootschalige onderzoek af naar het fenomeen 'High Performance Individuals (HPI)', specifiek voor Nederland. De onderzoeksresultaten geven voor het eerst duidelijk en op wetenschappelijke basis de kenmerken aan van een excellente Nederlandse manager. Daarnaast geeft het onderzoek vier factoren die voor de Nederlandse manager van specifiek belang zijn om uitstekend te kunnen presteren. 



Vragenlijst
Uit eerder onderzoek naar excellerende organisaties blijkt dat de kwaliteit van het management de belangrijkste factor is voor succes. Om verdieping te geven aan wat de precieze kenmerken zijn van excellent management in Nederland is André de Waal zijn onderzoek gestart. Ruim 800 Nederlandse managers, werkzaam binnen verschillende sectoren, deden mee aan het onderzoek. Als basis voor het onderzoek is de eerste multiculturele vragenlijst op het gebied van leiderschap genomen. Deze vragenlijst blijkt beter te passen bij de Nederlandse situatie dan vele Angelsaksische vragenlijsten. 

Niet onderscheidend

Uit het onderzoek van De Waal komt ook naar voren wat een Nederlandse manager op de lange termijn niet onderscheidend maakt. Dit zijn onder andere:
- Lange dagen maken en altijd druk, druk, druk zijn;
- Korte termijndoelen nastreven;
- Medewerkers vertellen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen;
- Interne kantoorpolitiek tot in de puntjes beheersen. 

Succesfactoren

Een excellente manager combineert de juiste attitudes, kwaliteiten en gedragingen die nodig zijn binnen een bepaalde culturele context. Dat betekent dat in algemene zin de 49 aspecten van goed leiderschap binnen de Nederlandse setting kunnen worden weergegeven. Excellente Nederlandse managers zijn te herkennen aan hun zelfverzekerdheid, effectiviteit, respect voor hun medewerkers, eerlijkheid, motiverend vermogen, strategische visie en drang naar continue verbetering. Om excellent te worden en te blijven, is het nodig dat Nederlandse managers zich richten op vier factoren van goed leiderschap:
- Effectieve persoonlijke kwaliteiten (o.a. consistentie in de omgang met medewerkers, verantwoordelijkheid nemen voor eigen fouten, luisteren naar anderen);
- Goed managementgedrag (o.a. besluitvaardigheid, goed in delegeren, doelgerichtheid, flexibiliteit);
- Goed omgaan met de eisen die de organisatie stelt (o.a. professioneel imago van de organisatie waarborgen, prioriteit aan langetermijndoelen geven, acteren als een lid van het team);
- Goed omgaan met de veranderingen in de omgeving (o.a. hebben van een multiculturele en internationale blik, maatschappelijk verantwoord bezig zijn, sensitief voor ontwikkelingen zijn). 

Andere nadruk

Van belang is dat het onderzoek uitwijst dat binnen verschillende branches een andere nadruk ligt op het belang van de individuele aspecten. Dit betekent dat bijvoorbeeld een excellente manager in het bankwezen aan dezelfde aspecten te herkennen is als een zorgmanager. Het verschil ligt in de volgorde waaraan gewerkt moet worden. Het onderzoek maakt het mogelijk de kwaliteiten van het management binnen een organisatie te toetsen aan de benodigde managementkwaliteiten binnen de sector waarin de organisatie opereert. 

Verbeteren

Organisaties kunnen het HPI-onderzoek inzetten om te bepalen in hoeverre haar management over de benodigde kwaliteiten volgens de medewerkers en de managers zelf beschikken. Dit ondersteunt organisaties bij het verhogen van de kwaliteit van het management, het 'op maat' maken van Management Development programma's, het evalueren en coachen van managers en het werven en selecteren van nieuwe managers.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede manager blijft schaars – zes tips om hem beter op te leiden
 Manager mag weer bullebak zijn
 Vier redenen waarom goede managers slechte beslissingen nemen
 Goede manager herken je pas echt in slechte tijden
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
1-12-2009
 | 
09:09 uur
De termen die gebuikt worden wat de excellente manager maakt zijn containerbegrippen en net zo niet onderscheidend als men de Nederlandse manager kenmerkt.
Hoe je er echter achter komt wat een goede manager maakt is hoe iemand met het personeel omgaat (ontwikkelen, betrekken, motiveren etc), respect afdwingt, een visie heeft en met de lange termijn bezig is zonder de korte termijn uit het oog te verliezen en continue de organisatie scherp houdt (processen, personeel, ICT). Geen gemakkelijke baan dus en daarmee ook gesteld dat het een vak is en je niet zomaar kunt gaan doen (wat ik helaas nog te vaak zie).
Zijn er veel excellente managers? Ik denk het niet, maar ze zijn er wel. Inmiddels op de plaats van bestemming of nog in de dop.
Ton Willems  |   | 
2-12-2009
 | 
15:06 uur
De genoemde kenmerken zijn erg algemeen en passen bij elk soort van succes. bovendien wordt als kenmerk van een excellente manager genoemd dat hij effectief is, wat is dan het verschil met excellent? wat kunnen praktijkmensen met dit onderzoek???

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10