zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liever kerstbonus dan kerstpakket

1 december 2009 - Ruim 60 procent van de werknemers geeft de voorkeur aan een kerstbonus als kerstgeschenk. Het traditionele kerstpakket is dit jaar, net als vorig jaar, weer in populariteit gedaald. Slechts 24 procent geeft aan het liefst een kerstpakket van zijn of haar baas te ontvangen, ten opzichte van 35 procent in 2008. Toen koos 48 procent voor een geschenk in de vorm van een bonus.

Deze resultaten komen naar voren uit het jaarlijkse online onderzoek van Unique Uitzendburo naar de voorkeur van werknemers voor een kerstgeschenk. De optie om het kerstgeschenk over te slaan en dit te zien als een investering in het bedrijf is zeer impopulair. Slechts twee procent van de Nederlandse werknemers wil zijn of haar kerstgeschenk opgeven om het bedrijf deze kostenpost te laten besparen. 



Investering

In het kader van de economische crisis en de moeilijke positie waarin veel bedrijven op dit moment verkeren, voegde Unique dit jaar de mogelijkheid toe om een investering te doen in het bedrijf door het kerstgeschenk in te leveren. Werknemers blijken toch gehecht aan een attentie aan het eind van het jaar. Naast de genoemde resultaten geeft acht procent aan graag een geschenkbon te ontvangen en zes procent stelt het op prijs om een donatie aan een goed doel te kunnen doen. 

Kerstbonus

Sven Wansink, HR Directeur van Unique: "Werknemers in Nederland hebben een zwaar jaar gehad. Onzekerheid op het werk voerde de boventoon en veel werknemers hebben zich flexibel ingesteld om de organisatie zo veel mogelijk te ontzien, zo bleek ook uit onze MKB Marktmonitor 2009. Toen we eind vorig jaar aan de start van de crisis stonden, groeide de voorkeur voor de bonus al. Na het afgelopen onzekere crisisjaar is het niet verrassend dat mensen nu het liefst een kerstbonus ontvangen. Wij voeren dit onderzoek ieder jaar opnieuw uit, zodat werkgevers rekening kunnen houden met de wensen van de werknemer. Een persoonlijke attentie in de vorm van een kerstgeschenk is immers een hart onder de riem en een motivatie voor de werknemer. Daardoor is het belangrijk om hier gehoor aan te geven."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Liever geld dan kerstpakket
 Kerstbonus wordt niet ingezet om crisistekort aan te vullen
 Kerstpakket is waardevolle traditie
 Uw populariteit staat of valt met het kerstpakket
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
1-12-2009
 | 
09:25 uur
Ben het helemaal eens met Swan Wansink, vooral de laatste alinea.
Tijdens het lezen dacht ik waar gaat dit naartoe, juist het motiveren van werknemers is van groot belang en een extra waardering al is het maar met de feestdagen, gelukkig was dit ook de boodschap. Eigenlijk knap om het artikel zo op te bouwen heer Swan Wansink, want werkgevers maar ook werknemers realiseren zich niet altijd, dat alles normaal is, of je hebt er toch recht op!
Wanneer het de bedrijven goed gaat, dan is de winst ook navenant en dan wordt er wel eens vergeten dat er ook magere jaren zijn.
In de afgelopen jaren beloonden managers zichzelf met absurde bonussen en dat gedrag is een van de oorzaken, dat we nu economisch in het dal zitten. Gelukkig zijn deze excessen niet in alle bedrijven gebeurd, helaas moeten die laatste bedrijven weer voor de ellende van de andere opdraaien en de economie weer uit het dal halen.
Doordat bedrijven de Kerstwaardering gingen omzetten in een eindejaar bonus, vervaagt het doel van dit soort acties. Ze waren opgezet om bij boven verwachting van het resultaat een extra waardering uit te spreken aan de medewerkers van dit succes. Helaas werd het een onderdeel van het inkomen en is het als motivatie instrument in waarde gedaald.
Dus lees vooral de laatste alinea goed, want dat is waar het om gaat. En je gelooft het in deze tijd misschien niet, maar op zijn tijd een woord van waardering, een simpel schouderklopje wanneer de werknemer iets goed doet, dat kost geen geld maar geeft aan dat de ondernemer door heeft wie zijn bedrijf naar winst kan brengen. En doe deze vorm van waardering ook eens naar de klanten.
Ik wens alle werknemers en natuurlijk ook de werkgevers veel succes om door deze periode heen te komen.
Stegman Kerstpakketten  |   | 
14-10-2011
 | 
14:49 uur
Best grappig. Het blijkt namelijk uit onderzoek dat niet-financiele middelen om mensen te motiveren (zoals een kerstpakket, maar zelfs een compliment) effectiever werken dan financiele impulsen (zoals salaris of een bonus). Werknemers zeggen dus het tegenovergestelde. Wellicht is het zo dat wat werknemers zeggen niet overeenstemd met de werkelijkheid?
Kerstgeschenken bedrijven  |   | 
7-06-2012
 | 
12:07 uur
Ben het eens met Stegman, maar vergeet niet dat dit het begin was van de crisis. En dan heeft men misschien liever geld. Persoonlijk geef ik nog wel de voorkeur aan een mooi kerstgeschenk. Die 50 euro wis zo weer weg en de vreugde is korter dan over een mooi kerstgeschenk of pakket.
kerstpakketten TV  |   | 
11-09-2012
 | 
01:37 uur
Ben het helemaal eens met Stegman, een jaar hard werken kun je gewoonweg niet 'Afkopen' met een geldbedrag. Volgens mij valt dat altijd tegen. De positieve spanning van het ontvangen en thuis openen van een kerstpakket is wat mij betreft niet uit te drukken in geld.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10