Crisis of niet: MKB blijft crisis investeren in sleutelfunctionarissen
30 november 2009 -
Uit onderzoek van BDO CampsObers Adviseurs Personeel & Organisatie B.V. blijkt dat MKB-ondernemers ervan overtuigd zijn dat hun sleutelfunctionarissen in betere tijden het verschil gaan maken voor de organisatie. Ondanks tegenvallende bedrijfsresultaten blijven ondernemers onverminderd investeren in deze categorie werknemers.
Door beperkte middelen zien verschillende creatieve beloningsvormen steeds vaker het levenslicht. Belonen hoeft immers niet altijd grote financiële consequenties te hebben. Sleutelfunctionarissen worden door de ondernemers omschreven als een belangrijke toegevoegde waarde voor het bedrijf, vanwege hun bedrijfsspecifieke kennis, ervaringen en competenties. Van de ondervraagde ondernemers geeft 80 procent de voorkeur aan investeringen in hun sleutelfunctionarissen. De meeste werknemers begrijpen heel goed dat tijdens deze periode geen torenhoge bonussen worden uitgekeerd. Door waardering uit te spreken, zekerheid te bieden en duidelijk te maken dat hard gewerkt wordt om de continuïteit van de organisatie te borgen, denken ondernemers in staat te zijn hun sleutelfunctionarissen te kunnen motiveren en te binden.
Anticyclische investering
Veel ondernemers spelen met de vraag of zij juist nu moeten investeren in sleutelfunctionarissen. Ondanks deze twijfel geeft 80 procent van de ondernemers de voorkeur aan deze anticyclische investering. Juist tijdens de crisis kiezen ondernemers voor creatieve beloningen, waaronder ontwikkelingsmogelijkheden. "Om hierin goede keuzes te kunnen maken, is het belangrijk dat ondernemers het huidige talent, waaronder de sleutelfunctionarissen, binnen de organisatie goed in kaart brengen en het opkomende talent lokaliseren,:" aldus Has Nijssen, partner van BDO Adviseurs Personeel & Organisatie.
Communicatie
Has Nijssen: 'Een volgend punt van aanbeveling voor de ondernemer is: blijven communiceren. Laat de werknemers weten hoe de organisatie ervoor staat qua financiën, opdrachten en wat de plannen zijn voor de aankomende periode. Door werknemers de mogelijkheid te bieden om mee te denken, worden zij probleemeigenaar wat de betrokkenheid en motivatie onder het personeelsbestand bevorderd. Het laatste punt is: beloon op de juiste manier. Iedere organisatie heeft haar unieke juiste manier. Een passende beloning voor de organisatie stelt ondernemers in staat de sleutelfunctionarissen binnen boord te houden. Daarnaast zullen zij goed geïnformeerd en gemotiveerd de organisatie bijstaan bij het afstevenen op economisch betere tijden.'
Helemaal mee eens om het talent in kaart te brengen, maar hoe breng je dit objectief in kaart?. Daar wil het nogal eens mis gaan bij MKB'ers (overigens niet alleen binnen het MKB). Als het al in kaart gebracht wordt is de volgende stap wat heb je je talent te bieden?
Communicatie is natuurlijk essentieel, maar dat is het voor alle mensen binnen je bedrijf.
Je talenten moet je nu eenmaal iets te bieden hebben, perspectief om in je onderneming te willen blijven werken (en dat is niet alleen geld). Je wilt ze immers op een positieve manier aan je onderneming binden. Een plan waar opleiding, specifieke opdrachten en doorgroei met begeleiding deel van uit kunnen maken.