zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Waarom begrijp je me niet?’

26 november 2009 - Goed communiceren zorgt voor effectief samenwerken. Helaas gaan in de communicatie tussen twee personen vaak talloze dingen mis. Waarom reageert de gesprekspartner anders dan verwacht? Hoe kan het dat de manager zijn medewerker niet goed begrijpt?

In het boek ‘Waarom begrijp je me niet’ geven GITP-adviseurs antwoord op deze en allerlei andere vragen. Het boek geeft inzicht in de eigen wijze van communiceren en de wijze van communiceren van de gesprekspartners. Door de communicatiestijl van de gesprekspartner en die van jezelf te kennen, kan in een gesprek voordeel behaald worden. Het laat kwaliteiten en valkuilen zien. Hiermee kan de flexibiliteit in gesprekken worden vergroot. Kennis van de communicatiestijl zorgt er zodoende voor dat er veel effectiever wordt samengewerkt. 



Vier communicatiestijlen
Op basis van de wijze waarop u anderen beïnvloed en de openheid van gevoelens zijn er vier communicatiestijlen te onderscheiden. In het boek wordt uitgebreid ingaan op elk van deze vier stijlen. Daarna wordt gekeken naar hoe u, rekening houdend met uw eigen stijl, deze zo goed mogelijk afstemt op de stijl van de gesprekspartner. Juist onder de huidige economische omstandigheden zie je dat mensen vaak extreem gedrag vertonen, zoals drammen of persoonlijk aanvallen. Ook daarvoor biedt het boek praktische handvatten. GITP heeft als voorproefje op het boek een gratis whitepaper gepubliceerd dat u hier kunt downloaden. 

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wantrouwen en misverstanden kosten miljarden
 Drie handige communicatiestrategieën van tieners
 Teveel praten is ook niet goed
 Vijf communicatieobstakels die leiden tot grote verliezen
 
 
reacties
 
Milton  |   | 
26-11-2009
 | 
15:44 uur
De link aan het eind werkt niet.
Eva  |   | 
26-11-2009
 | 
15:49 uur
Communicatiestijlen is één ding, ook echt menen wat je zegt, een tweede. Ik deed laatst een workshop Mennen met Managers van Ed 'Mister-Ed' van der Werk, waarbij je door coach Ed en zijn paarden weer in je natuurlijke kracht wordt gezet. Het mennen van paarden vraagt namelijk om overtuiging en oprechtheid, je moet écht menen wat je zegt en de leiding nemen, anders doen paarden echt niet wat je zegt. En zo werkt het ook op de werkvloer. Bijzondere en zeer leerzame ervaring daar op de Drentse hei, een aanrader!
Anoniem  |   | 
30-11-2009
 | 
13:07 uur
Ik heb meermaals training gekregen via GITP maar helaas moest ik vaststellen dat zij niet kunnen communiceren met iedere medewerker noch openstaan voor iemand anders visie. GITP is overigens geen uitzondering. Wat deze bureau's niet snappen is dat de praktijk op de werkvloer heel anders is dan wat er door trainers, die kennelijk geen significante ervaring hebben opgedaan op de werkvloer, verkondigd wordt. Niet dat hun theoretische kennis niet klopt, ze is enkel moeilijk toe te passen in bepaalde situaties. Ik heb me altijd behoorlijk geirriteerd aan dergelijke trainingen omdat ik voortdurend het idee had dat de beste stuurlui aan wal stonden. Het was een beetje alsof iemand die wist wat een hamer en spijker was de doorwinterde timmerman wilde gaan vertellen hoe hij moest timmeren en alle opmerkingen van de timmerman afdeed als zijnde fout en dom.
En wat was het prachtige resultaat van de groepstrainingen? Alle andere niet timmermannen en vrouwen begonnen te twijffelen aan het jarenlange vakmanschap van de timmerman zodat deze in een zeer moeilijke positie kwam en uiteindelijk maar een andere timmerwerkplaats moest gaan zoeken.
Het ging hierbij niet om timmeren natuurlijk maar ik wil hierbij aangeven dat het direct leidinggeven aan laaggeschoold en vaak ingeleend personeel met een multikulturele achtergrond iets heel anders is dan afdelings- of HR-manager te zijn. Maar kennelijk begrijpt men bij GITP niet eens dat dergelijk personeel niet eens altijd de Nederlandse taal machtig is, soms jarenlang in een penitiaire inrichting heeft gezeten of komt uit landen waar oorlog is geweest, een andere kultuur heerst. Als je als leidinggevende zo'n team goed kunt laten presteren heb je geen behoefte aan een bureau dat vanuit een theoretische achtergrond en ontbrekende ervaring gaat vertellen hoe het dan wel moet, zonder open te staan voor de opmerkingen van iemand die durft te zeggen dat het zijn specialisme is om dit soort teams optimaal te laten functioneren. Nee, met dank aan de training van GITP is het team volledig kapot gemaakt en functioneert het niet meer. De goede medewerkers zijn weggegaan nadat ik het veld moest ruimen omdat ik na 2 decennia te hebben gewerkt met dergelijke teams was neergezet als iemand die niks begreep van zijn job, voor het gemak vergetende dat ik waarschijnlijk meer en diepgaandere training heb gehad op dit vlak dan de gemiddelde GITP trainer maar al snel tot de conclussie kwam dat e.e.a. niet direct toepasbaar zou zijn op de werkvloer.
Verder wil ik GITP nog even laten weten dat mijn medewerkers mij later kwamen vragen wat er allemaal gezegd was op de vergadering die zij moesten bijwonen. Ze maakten zich zorgen, begrepen de moeilijke woorden niet of verstonden nauwelijks Nederlands. Ze maakten zich ongerust. Sommigen vroegen mij tijdens de vergadering of ze wel op de goede plek aanwezig waren, ze dachten per abuis bij een vergadering aanwezig te zijn en maakten zich druk dat het werk stil stond. Dat heb ik achter de schermen allemaal moeten sussen en repareren terwijl jullie het hadden over competenties, iets waar de meeste medewerkers niks van snapten op de manier hoe het uitgelegd werd. Zelfs thuis heb ik nog telefoon gekregen van mensen die zich zorgen maakten over ''competenties''. Zelfs na mijn gedwongen vertrek, als indirect gevolg van de training, ben ik nog steeds een vertrouwenspersoon voor mijn voormalig medewerkers. Deze hebben het gevoel niet begrepen te worden en vertrouwen nauwelijks iemand ''van kantoor''. Ze vragen mij om advies maar het bedrijf snapte de waarde van mijn aanpak niet en zag dat bevestigd door jullie training. Uiteindelijk hebben we zo allemaal verloren. Jullie in aanzien want alles is verzand en vastgelopen, ik ben mijn baan kwijtgeraakt, de medewerkers missen iemand die hun begrijpt en die ze kunnen vertrouwen, de directie bleef zitten met een minder goed draaiend bedrijf en de kosten gemaakt voor training.
Verder heb ik ook een advies voor iedereen die training krijgt: bevalt het niet, hou je gedeist, praat ze maar naar de mond en vul het evaluatieformulier positief in. Ga je er tegenin dan kan je dat je kop kosten. Soms is het dat waard maar in moeilijke tijden moet je soms maar toneel spelen wil je, je inkomen veilig stellen.

Helaas kan ik mijn naam niet noemen, ik moet ook verder...
E  |   | 
3-12-2009
 | 
14:25 uur
Zoekend naar de vier communicatie stijlen las ik je verhaal.
Schokkend dat een training die moet lijden tot betere resultaten op de werkvloer, hier dus volkomen de plank mis slaat.
Je kan natuurlijk je (dure) opgedane kennis en vakjargon (competenties) naar mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal niet loslaten op deze doelgroep. Wat ik uit je verhaal ook lees is dat niet jij, maar de directie naar die trainingen had gemoeten.
Want je kunt niet alleen de kar trekken, communiceren doe je in een bedrijf namelijk op een manier die iedereen dan moet hanteren.(communicatieplan)
Ik heb zelf in het onderwijs de zelfde ervaring gehad, managers die niet managen maar alles loslaten die veel met elkaar vergaderen over onderwerpen die voor de mensen op de werkvloer niet echt relevant zijn. Knelpunten die niet opgelost worden en als je ze er op wijst kunnen ze totaal niet met (opbouwende) kritiek om gaan. Ook deze mensen moeten training krijgen in het communiceren met elkaar. Maar dan wel op een positieve en coöperatieve manier.
Sterkte verder

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10