26 november 2009 -
Een hogere loonheffing is de opvallendste verandering van de eerste loonstrook van het nieuwe jaar. De meeste werknemers gaan daardoor netto iets minder verdienen. De achteruitgang is in euro's groter bij de hogere inkomens, maar procentueel groter bij de lagere inkomens. Ook parttimers met een kleinere baan worden per saldo geconfronteerd met een grotere teruggang.
Automobilisten met een elektrische leaseauto kunnen een leuk extraatje verwachten. Dit blijkt uit berekeningen van ADP, dat maandelijks de salarisstrook van 1,2 miljoen Nederlandse werknemers verzorgt.
Twee keer modaal
Werknemers die twee keer modaal verdienen (zo’n 5.000 euro) gaan er netto 9,71 euro op achteruit, een daling van 0,31 procent. Dit komt met name doordat de derde schijf in de inkomstenbelasting (42 procent) is ingekort ten opzichte van 2009. Hierdoor komt een werknemer eerder in het 52 procent tarief, de vierde schijf. Verder daalt de arbeidskorting voor de hogere inkomens met 47 euro per jaar.
Lagere inkomens
Mensen met lagere inkomens hebben minder last van de veranderingen. Zo gaan werknemers met een minimumloon er licht op vooruit. Dit komt vooral doordat het minimumloon zelf wordt verhoogd. Zou dit niet het geval zijn, dan zouden werknemers met een minimumloon er op achteruit gaan. Iemand met een brutosalaris van 1.800 euro gaat er netto met 1,42 euro op achteruit. Mensen met een modaal inkomen (2.500 euro) ontvangen netto 1 euro minder. Dit laatste is een daling van 0,05 procent ten opzichte van 2009.
Meer werknemerslasten
De voor 2010 gemaakte aanpassing van belastingtarieven en -schijven in de inkomstenbelasting zorgt ervoor dat werknemers minder belasting gaan betalen. Dit voordeel wordt echter teniet gedaan door een lagere heffings- en arbeidskorting. Zowel de algemene heffingskorting als de arbeidskorting worden met circa één procent verlaagd in 2010. Daarbij zorgt de hogere werknemersbijdrage voor de Zvw (zorgverzekeringswet) voor meer loonheffing. De inkomensafhankelijke bijdrage over het loon wordt verhoogd van 6,9 procent naar 7,05 procent. Een werknemer betaalt de Zvw-bijdrage netto, maar krijgt dit bedrag gelijk weer vergoed van zijn werkgever. Hierover is de werknemer weer loonheffing verschuldigd. Daarbij wordt voor 2010 het maximum bijdrage-inkomen waarover de bijdrage Zvw wordt berekend, opgehoogd met 820 euro. "Dit alles maakt dat er per saldo een kleine achteruitgang in het nettoloon is. In deze onrustige en onvoorspelbare tijden is het salarisstrookje een stabiele factor," zegt Dik van Leeuwerden, manager van het kenniscentrum wet- en regelgeving bij ADP Nederland. "De lichte negatieve effecten op de loonstrook worden mogelijk gecompenseerd door indexering of loonsverhoging, maar tegelijkertijd wordt de consument geconfronteerd met inflatie en hogere kosten voor levensonderhoud, zoals een hogere basispremie voor de zorgverzekering. Wat de gevolgen zijn van de koopkrachtreparerende maatregelen van de overheid is lastig te zeggen, deze verschillen per situatie."
Parttimers
Parttimers met inkomens tot aan het minimumloon, gaan er meer op achteruit. Dit komt met name doordat zij minder arbeidskorting krijgen ten opzichte van 2009. Zo moeten werknemers die drie dagen per week werken en daarmee 900 euro verdienen, netto zo’n 0,65 procent (5,17 euro) per maand inleveren. Bij jongeren die onder de nieuwe kleine banenregeling vallen speelt dit in mindere mate, omdat zij in 2010 geen Zvw-bijdrage meer betalen.
Bijtelling leaseauto
De nieuwe bijtellingcategorie van nul procent voor leaseauto’s zonder uitstoot (volledig elektrische auto’s) levert milieubewuste rijders een leuk extraatje op. Bij een auto met een cataloguswaarde van 30.000 euro en een inkomen van anderhalf keer modaal, scheelt dit netto circa 260 euro per maand vergeleken met een leaseauto in de 25 procent regeling. "Vooralsnog betreft dit maar een klein aantal automobilisten," constateert Van Leeuwerden. "Er zijn nog maar weinig modellen op de markt die in de nul procent bijtellingregeling vallen. Ze worden ook nog niet massaal afgenomen door leaserijders."
In deze Tijd moet de Regering ervoor zorgen dat de Werkende mensen en vooral die in de eerste 2 belastingschijven vallen meer gaan over houden van hun bruto loon in plaats dat ze nu weer NETTO moeten inleveren.
Alles wordt weer duurder, neem de zorgpolis wordt per maand veel duurder maar netto ontvangen we minder. geen wonder dat veel mensen moeite hebben of krijgen met rond zien te komen van hun salaris.
Maar Slecht presterende banken wel even Miljarden inpompen.
Het wordt tijd om in opstand te komen tegen deze regering die in deze tijd moet opkomen voor de werkende mensen, als die meer te besteden hebben dan komt het met de economie weer goed.
Nu zorgt de regering voor meer armoede in Nederland
M.Dijkstra
|
|
26
-
11
-
2009
|
10
:
44
uur
Wat is makkelijker dan een grote groep hardwerkende mensen te pakken. Hier zit (voorlopig) nog geld.
Kunnen we eerst een paar uur in de auto zitten met een leuke kilometerheffing waarna we ook nog meer belasting gaan betalen.
Misschien is vakken vullen in de supermarkt aan de overkant toch nog niet zo slechte keus.....
Guido Lecocq
|
|
26
-
11
-
2009
|
14
:
00
uur
Stiekem !!
Het begint op te vallen. Als er geen liberalen in de meerderheid zitten gaan belastingen altijd omhoog.
Of zoals Bos het zei. Alle maateregelen om minder files goed en wel, maar als mensen minder met de auto gaan rijden, dan heeft de staat minder inkomsten en dat is niet de bedoeling.
Als socialisten aan de macht zijn verzinnen ze altijd weer leuke maar o zo dure en meestal nutteloze projecten, die o zoveel geld kosten en dat moet uiteraard betaald worden.
En waar haal je dat geld vandaan ?
Bij de in de file staande werkende Nederlander toch. Ze blijven immers socialisten.
Zijn er nog banken die geld nodig hebben misschien ?
DaveS
|
|
26
-
11
-
2009
|
18
:
50
uur
Ik begrijp niet hoe we met zijn allen steeds weer ons laten duperen door de coalitie partijen gedurende de laatste jaren. Het maakt weinig uit welke kleur de regerende coalitie partners hebben, want het komt steeds op hetzelfde neer, meer direct belasting en daarover heen meer indirect belasting.
De werkende onder ons zijn steeds de lul.
Zoals al eerder gezegd is, waarom blijken politici niet te snappen dat meer netto betekent meer uitgave betekent een gezondere economie.
Politici in nederland worden steeds verder verwijderd van de dagelijkse realiteit. Het wordt tijd om ze allemaal eruit te schoppen en normale werkende mensen op hun stoelen zetten.
mariska
|
|
26
-
11
-
2009
|
14
:
24
uur
waarom ook niet. Nu moeten we ook al krom liggen om alles te betalen. Dus kan dat er volgend jaar ook allemaal bijkomen. Dat wordt dus nog meer de broekriemen aantrekken.
sandra
|
|
27
-
11
-
2009
|
08
:
31
uur
In een woord gezegd, het is om kots en kotsmisselijk van te worden, belachelijk.
Op de radio wordt nog gisteren gezegd dat de
energiekosten ook verhoogd gaan worden in 2010.
De regering hoeft niet bij elke uitgaven op elke dubbeltje te lettten, die hebben het al lekker breed maar het zijn wel diegene die deze beslissingen nemen waaruit blijkt dat alleen wij werkende mensen hier onder moeten lijden.
Martijn
|
|
30
-
11
-
2009
|
09
:
15
uur
Ach god, wat hebben we het weer slecht met zijn allen. En de politici hebben het altijd gedaan. Wees blij dat je werk hebt, dat je eten hebt en een dak boven je hoofd. En als het financieel echt zwaar wordt, rij je toch een half jaartje langer door in je oude auto of koop je een plasma tv van 80 cm ipv een van 120 cm.
Als het je hier niet meer bevalt, ga je toch lekker in Ethiopie wonen of in Bangladesh. Daar is het leven vast makkelijker en hoef je niet meer krom te liggen voor die stomme regering.