24 november 2009 -
Europees Commissaris Neelie Kroes wint de Vrouwen in de Media Award 2009. De award wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt aan de vrouw die in de media het sterkst haar expertise heeft weten te profileren. Met een kwart van alle stemmen komt Neelie Kroes als winnares uit de bus.
Ruim 1.100 personen brachten een stem uit, waarvan de helft werkzaam is in de media. De award is in het leven geroepen door de site Vrouwenindemedia.nl. Volgens Janneke Boer, initiatiefnemer van deze site, zijn veel vrouwen te bescheiden om zichzelf te profileren. "Het wordt tijd dat trots de plek van bescheidenheid in gaat nemen," aldus Janneke Boer. De award is bedoeld om andere vrouwen te inspireren om zichzelf meer en beter zichtbaar te maken in de media. Het ontwerp van de award is geïnspireerd op Neelie Kroes, een fervent brochedraagster. De broche is gemaakt van 14 karaats goud met in het midden een parel.
Top tien
Het uitbrengen van de stemmen maakte deel uit van het onderzoek ‘Vrouwen in de Media’. Femke Halsema kreeg dertien procent van de stemmen en werd gevolgd door Agnes Jongerius (acht procent), Annemarie van Gaal (zes procent) en Agnes Kant (vijf procent). Erica Terpstra, koningin Beatrix, prinses Maxima, Ayaan Hirsi Ali en Annemarie Jorritsma vullen de top tien aan. De ondervraagden konden uit een lijst van 80 namen kiezen en daarnaast ook zelf namen aandragen.
Het onderzoeksrapport Vrouwen in de Media is ook terug te vinden op de site www.vrouwenindemedia.nl .
27 vrouwen hebben een reactie op het onderzoek gegeven, o.a. Neelie Kroes, Rita Verdonk, Pia Dijkstra, Marga Miltenburg en Samira Bouchitbi.