Zijn internettrainingen een volwaardig alternatief?
24 november 2009 -
Iedereen is het erover eens: (bedrijfs)trainingen vergroten de carrièremogelijkheden, het werkplezier en de productiviteit. De trainingen zijn soms een welkome afwisseling van de werkweek. Toch wordt er in tijden van recessie fors gekort op opleidingsbudgetten. Sommige opleidingsinstituten spelen in op die situatie, anderen zien hun omzetten dalen.
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de tarieven in de trainingbranche de laatste jaren fors zijn gestegen; de hoge kosten zijn maar moeizaam te verantwoorden. Een trainingsdag kost al gauw 350 euro tot soms wel 900 euro per persoon. Dat moet anders kunnen dacht Arjan van Dijk, directeur en oprichter van Training Online: "Internet maakt leren voor iedereen toegankelijk en betaalbaar. Bovendien is deze vorm van training ook effectief: je kunt informatie nu eenmaal het beste opnemen en onthouden op het moment dat het jou uitkomt. Met Internet hebben we de mogelijkheid dat te bieden."
Eenzijdig?
Een veelgehoord kritiekpunt op e-learning is de eenzijdigheid. De cursist zit achter zijn beeldscherm en is er geen interactie tussen docent en cursist. Dat kan het voor een cursist lastig maken om de lesstof te vertalen naar zijn eigen situatie en men zou ook gauw gaan ‘zappen’ als het saai wordt. Dat is men immers gewend te doen met beeldscherminformatie. Kortom, internet-leren vraagt veel meer zelfstandigheid van de cursist. De gemiddelde cursist stelt een vorm van begeleiding hierbij op prijs. Aanbieders van internet-leren maken echter nauwelijks gebruik van de live contactmogelijkheden die internet biedt.
Grote voordelen
Er zijn veel voordelen aan leren via internet. Zo zijn de trainingen 24 uur per dag beschikbaar, kan men beginnen met de cursus wanneer het uitkomt, zijn de kosten aanzienlijk lager en wordt reistijd en brandstof gespaard. Het opleidingsinstituut kan via internet sneller inspringen op actuele vragen en ontwikkelingen in de markt en er zijn geen wachttijden voor deelnemers. Voor doelgroepen zoals werkzoekenden, ouders die voor kinderen zorgen, zieken en werknemers in het buitenland komt door internet deelnemen aan een training ineens binnen bereik.
Keuze
Of leren via internet een volwaardige alternatief wordt voor live-trainingen is een kwestie van tijd. Er is onmiskenbaar een nieuwe trend aan het ontstaan die niet meer te keren valt. Voortaan kan iedereen die bijvoorbeeld een managementtraining wil volgen kiezen: naar een ‘live’ instituut of direct achter de pc thuis.
(Massaal) Leren via internet is inderdaad een kwestie van tijd. Daar waar de generatie X de mogelijkheden van internet fantastisch vindt, weet de aanstormende Einsteingeneratie als geen ander internet te gebruiken. Vanaf jonge leeftijd gebruiken zij internet om te chatten, te publiceren en te delen. Eenmaal toegetreden tot de arbeidsmarkt zullen zij internet ook willen gebruiken om te leren en te ervaren. Actief leren met gebruikmaking van alle mediakanalen. Ze willen ook bepalen wat, hoe snel, hoeveel en wanneer. Het is dus een kwestie van tijd tot het gebruik van internet het traditionele leren zal overvleugelen.
In de tussentijd zijn er naast e-learning al andere vormen van leren en ontwikkelen die het goede van e-learning en het fysieke leren en ervaren (trainen en coachen) combineren. Blended Coaching is een vorm waar ik recent goede ervaringen mee heb opgedaan. Naast enkele klassikale bijeenkomsten en coaching on the job wordt internet gebruikt om de contacten te onderhouden met medecursisten en de coach, voor opdrachten in de eigen praktijk, voor het kennisaanbod en om de voortgang te bewaken. Het werkt heel stimulerend. De cursisten worden ondersteund in hun zelfstandigheid en het leerpad biedt ruimte voor maatwerk. Blended Coaching is een interessante ontwikkeling.
John
|
|
24
-
11
-
2009
|
12
:
28
uur
Erg goed stuk en naar mijn mening de toekomst voor online trainingen. Goed gezien door Arjan van Dijk. Onterecht dat het gemis van live interactie tussen docent en cursis als nadeel wordt gezien. Zoals al in het stuk staat kun je prima op afstand live communicatie opstarten. Ik zag laatst de Avacaster van Avacast Europe en dat is een uitstekend software programma om live en recorded communicatie te realiseren. Eenvoudig via het web zonder ingewikkelde installaties. Kortom, 24/7 en live interactie en dat voor lagere kosten!
Voor veel trainingen is internet training een volwaardig alternatief, en soms is het zelfs veel beter dan een klassikale cursus. Denk aan knoppentrainingen voor programma's als Xcel en PowerPoint, of productkennistrainingen voor verkopers. Probleem is wel dat het aanzienlijke investeringen vergt in de leermodules. Ontwerp en uitvoering van goede simulaties vergt namelijk veel tijd en goede samenwerking van verschillende specialisten.
Voor trainingen waarbij wel interactie tussen docent en medecursisten gewenst is - denk aan management- en adviesvaardigheden, persoonlijke effectiviteit etc. - kan internet training ingezet worden als aanvulling op de sessies. Bijvoorbeeld door deelnemers na afloop van de training toegang te geven tot een website voor downloads, artikelen, zelftests, tips en Q&A's en waar ze specifieke vragen kunnen posten aan hun trainer of hun mededeelnemers.
Uiteraard zijn de voordelen van opleiden en trainen m.b.v het internet evident. Ook sluit online leren aan bij de behoefte van jonge generaties (Einstein). Of online leren live opleidingen en trainingen volledig zal vervangen is m.i. opportuun. Ook de logische keuze tussen het een en de andere methode, staat voor mij niet per definitie vast. Immers, we moeten niet voorbij gaan aan leerstijlen en drijfveren van mensen en aan de samenhang tussen organisatie-ontwikkeling en mensontwikkeling. Dan is de vraag ook gerechtvaardigd hoe de kwaliteit van de implementatie van de nieuwe vaardigheden en gedrag zal worden gerealiseerd. Ik voorzie een meer glijdende schaal, waarin eerst de combinatie online leren en live opleiden en trainen zich zal ontwikkelen. En dan zullen er nog verschillen zijn op basis van vraag, doelgroep en interventiekeuze. Immers, een training onderhandelingsvaardigheid vraagt een ander programmaontwerp dan een MD of verandertraject. Bovendien zullen erkende diploma's ook een belangrijke doelstelling blijven van zowel cursisten als organisaties (functiekwalificatie en/of mobiliteit). Daarnaast zoeken steeds meer mensen en organisaties naar de verbinding tussen IQ, EQ en SQ. Dat online leren een duidelijke toekomst heeft, staat wel vast. Enige strategiche nuance is wel op z'n plaats.
Ook bij trajecten gericht op vaardigheden en gedragsveranderingen zijn, zeker voor de nieuwe generatie, internettools prima geschikt. Je ziet om je heen dat jonge mensen prima in staat zijn relaties op te bouwen en te communiceren via internet. Dat gaat verder dan een ''aanvulling op bijeenkomsten met downloads, artikelen, zelftests, tips''. Er gebeurt nog veel te veel in bijeeenkomsten waarvoor werkelijk geen bijeenkomst nodig is. Als we dat nu eens online doen, dan kan het aantal bijeenkomsten flink terug hetgeen financieel aantrekkelijk is voor de werkgever. En dan gaat het zowel om kosten voor lokatie e.d. als om kosten voor een hele dag van de werkplek zijn.
Maar niet alleen dat. Het is ook effectiever. Je kunt met blended learning een continu leerproces bieden waarin voortdurend, dichtbij de werkplek (waar het tenslotte allemaal moet gebeuren), aan de nieuwe vaardigheden (=manier van werken) gewerkt wordt. Een bijeenkomst is dan een schakel in een veel groter geheel en niet het centrum waaromheen alles georganiseerd wordt. Bijeenkomsten zijn zinnig voor live oefenen van vaardigheden. Intervisie kan (mits deugdelijk ondersteund door een procesbegeleider/e-coach) ook prima online. Het aantal contactmomenten is hierdoor sterk vergroot hetgeen met live intervisie praktisch niet haalbaar is. Wij doen dit al meer dan 10 jaar met succes.
RV
|
|
30
-
11
-
2009
|
08
:
40
uur
JA.. tuurlijk.
Het enige wat ik nodig hebt is de heldere kennis en goede toepassingsvoorbeelden.
Een docent is voor mij niet echt noodzakelijk. Doe mij maar een forum, email-link met real-life experts die echt inhoudelijk ervaring met de materie hebben.
Leren via internet (livevideo) is inderdaad de toekomst. Maar ik vind het belangrijk dat onze kinderen zich niet alleen via deze leswijze gaan ontwikkelen. Naar mijn mening moeten alle lesmethoden via internet altijd gepaard gaan met visuele ontmoetingen, of in ieder geval opdrachten waar zij mensen face-tot-face spreken. Empathisch vermogen is altijd nog een zeer belangrijke vaardigheid voor hedendaagse en toekomstige professionals.
E-cursussen/opleidingen worden inderdaad steeds meer gewaardeerd dan de traditionele/klassikale lessen. Dit scheelt je ook reiskosten en het belangrijkste van allemaal; tijd.