20 november 2009 -
Loek Hermans van MKB Nederland zei in de Telegraaf: "Innovatie zorgt bij uitstek voor economische groei en dat is juist wat we nodig hebben." Nisandeh Neta van Open Circles Academy: "Grote ondernemingen moet uiteraard aan innovatie doen maar zeker ook kleinere. Hier zeven tips voor kleinere bedrijven en ZZP-ers om innovatie succesvol in te zetten."
1. Wees gemotiveerd om goed te doen
Innovatie gaat vooral over het creëren van iets dat de wereld op een positieve manier kan veranderen. Geld verdienen is een bijkomend effect.
2. Ga er helemaal voor
Beperk uw vernieuwingen niet door kleine aanpassingen aan bestaande producten. Echte innovatie beoogt iets tien keer beter te doen dan voorheen en werkt niet bij een bescheiden verandering van tien procent.
3. Het is prima niet perfect te zijn
Echte vernieuwers wachten niet met het lanceren van hun innovatie tot het perfect is. Zij beseffen dat na de eerste versie hun innovatie aanpassingen nodig heeft en dat er nog veel werk verzet zal moeten worden.
4. Polariseer mensen
Proberen iedereen te vriend te houden zal uw idee om zeep helpen. De meest succesvolle producten of diensten verdelen mensen in ‘enthousiastelingen’ en ‘haters’. Proberen om allen tevreden te stellen maakt een innovatie tot gemiddeld.
5. Kies uw eigen niche
Als u een waardevol product levert dat niet uniek is moet u concurreren op de prijs. Als u een uniek product zonder toegevoegde waarde levert, zal niemand het kopen. Dus is uw enige kans een hoogwaardig product te leveren dat uniek is in de markt.
6. Laat u niet klein krijgen
U moet negatievellingen negeren. Als innovator moeten de woorden ‘kan niet’ en ‘lukt niet’ verbannen worden uit uw woordenboek.
Klantprobleem
En vooral, bedenk dat innovatie zich niet beperkt tot producten, diensten, technologie of marketing. Een nieuwe iPod bedenken hoeft niet altijd het doel te zijn. Probeer te begrijpen waarom klanten belangrijke problemen niet op kunnen lossen en ontwikkel een innovatief business model dat wel werkt op een nieuwe en betere manier."
Ik vind dat er een zeer belangrijke innovatiebron vergeten is. dat is namelik gebruik maken van open innovatie. Het heeft weinig zin om het wiel weer opnieuw uit te vinden. Het is beter om een bestaande (ongebruikte)innovatie verder uit te werken en te commercialiseren.Innovation brokers zoals NineSigma (www.ninesigma.com)kunnen hier hulp bieden.