6 september 2001 -
De aanpak van malafide advertentiebureaus die het bedrijfsleven voor grote sommen geld duperen, levert steeds meer succes op. Dat schrijft de Volkskrant.
De stichting Eerlijk Zaken Doen (EZD), die ondernemers bijstaat, heeft dit jaar 87% van alle aangespannen rechtszaken gewonnen. In 1998 werd nog 49% van de rechtszaken gewonnen.
Volgens directeur W. Harkx van EZD wordt steeds duidelijker hoe de bureaus moeten worden aangepakt. De advertentiebureaus, veelal gevestigd in het noorden van Nederland, sturen brieven of faxen naar bedrijven met het verzoek een advertentie te plaatsen. Zodra een handtekening is gezet of een fax als formaliteit is teruggestuurd, ontvangen de ondernemers een fikse rekening. De advertenties worden in vage media geplaatst om aan te tonen dat er daadwerkelijk werk is verricht door het betreffende bureau. Vooral kleinere middenstandsbedrijven zijn hiervan het slachtoffer.