19 november 2009 -
De economische crisis dwingt de Nederlandse ondernemers tot creativiteit. Maar deze creatieve inslag is niet terug te zien in een leuk en eigentijds kerstgeschenk. Onderzoek door Ruigrok | Netpanel, in opdracht van Pluimen, laat zien dat bijna driekwart van de werknemers die dit jaar een kerstgeschenk verwacht, het liefst iets anders krijgt dan een traditioneel pakket.
In 2008 werden er vijf miljoen kerstpakketten gegeven met een totale waarde van ongeveer 250 miljoen euro. Voor 2009 geldt: hetzelfde kerstpakket, maar dan minder luxueus. Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent van de werknemers dit jaar een traditioneel kerstpakket verwacht, dat zijn er in totaal 2,3 miljoen. Meer dan de helft hiervan (61 procent) is ongewenst en belandt dus mogelijk in de prullenbak. Als de verwachting van de medewerkers uitkomt, betekent dit dat het bedrijfsleven deze kerst met 1,4 miljoen kerstpakketten met een totale waarde van bijna 50 miljoen euro de plank compleet misslaat.
Gemiste kans
Het onderzoek laat zien dat van de werknemers die een traditioneel kerstgeschenk verwachten, slechts 28 procent het liefst zo’n pakket ontvangt. " Een gemiste kans," zegt Joren van der Pluijm, directeur van Pluimen. "Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat 71 procent van de werkgevers die denkt dit jaar een traditioneel kerstpakket te geven, hier geen specifieke reden voor heeft. Ze kiezen puur uit gewoonte voor de welbekende doos met blikjes tonijn en pasta." Volgens Van der Pluijm liggen de verwachtingen van de Nederlandse werknemers over het krijgen én de inhoud van het kerstpakket dan ook niet erg hoog. "En dat is jammer, want als je er dan toch geld aan wilt besteden, kies dan iets waar je de medewerkers mee kunt verrassen. Wees creatief. Geef ze iets waar ze blij van worden. Laat ze meebeslissen over hun eigen cadeau. Juist in tijden van crisis kunnen persoonlijke boodschappen en het delen van ervaringen belangrijk zijn. Dingen beleven samen met vrienden, familie en collega’s krijgen dan een meerwaarde."
Ook dit jaar een kerstgeschenk
Net als in 2006, besteedt het merendeel van de werkgevers dit jaar tussen de 21 en 50 euro aan een kerstgeschenk. Waar in 2006 nog 83 procent van de werknemers een kerstgeschenk kreeg, verwacht dit jaar nog maar 67 procent van hen een kerstgeschenk te krijgen. Slechts meer dan de helft van de werkgevers (56 procent) geeft aan van plan te zijn ook dit jaar een kerstgeschenk te geven. Wel worden de geschenken later dan gebruikelijk en meer online via de Pluimen website besteld. "Je ziet dat werkgevers de effecten van de recessie afwachten. Werden voorheen de geschenken al in de zomer besteld, nu komen de meeste bestellingen pas echt op gang sinds september. Ook wij merken dat er nu een inhaalslag wordt gemaakt", zegt Van der Pluijm.
Kerstbelevenis 2009
Welke beleveniscadeaus doen het goed als kerstgeschenk 2009? De top drie van verwachte meest populaire belevenissen is als volgt:
1. Sauna
2. Schoonheidsspecialist
3. Dag er op uit
En als nieuwe binnenkomer en tip voor dit jaar: het koeknuffelen!
Klinkt als een onafhankelijk en betrouwbaar onderzoek, helemaal niet biased door de opdrachtgever en zeker niet werkend naar een gewenste uitkomst.
Ankie
|
|
19
-
11
-
2009
|
11
:
02
uur
Wees creatief, geef iets waar ze blij mee worden zegt de directeur van Pluimen. Ik ben een groot voorstander van het persoonlijk maken van het kerstpakket. Maar toch, wordt het niet juist onpersoonlijker door de optie van online bestelmogelijkheden van bijv. Pluimen of de Kijkshop. Het enige persoonlijke is dat je bij de bewuste online-shop zelf bepaalt waar je het bedrag aan besteedt. Toegegeven je kunt kiezen uit vele variaties, goede doel, fles wijn, sauna, tijdschrijften enz. Let wel, daarmee wordt je cadeau wellicht persoonlijker, maar is de aandacht en zorg die de gever er aan besteedt veel onpersoonlijker geworden.
Het traditionele kerstpakket is nu na jaren natuurlijk zijn doel voorbij geschoten, maar vroeger was het kerstpakket een persoonlijk cadeautje met extra lekkers voor rond de feestdagen. Bedoeld om waardering en warmte uit te spreken. Iets waar iemand binnen het bedrijf ook voor op pad ging.
De gedachte waarom het om ging is verdwenen en nu verandert in een plicht. Breng het terug naar de basics. Misschien moet je gewoon per afdeling gezamenlijk kijken wat je met het bedrag kunt doen. Een budget voor persoonlijke cadeautjes door de manager gekocht met een aardig briefje of kaartje, of een gezellig etentje/dagje uit met zijn allen. Creeer weer gezelligheid, waardering, warmte en persoonlijke aandacht voor de mensen waarmee je het afgelopen jaar zo hard hebt gewerkt.