18 november 2009 -
Ruim een kwart (27,4 procent) van de Nederlandse werknemers ervaart zijn werkplek niet als schoon. Dit blijkt uit onderzoek van Eurest Services en de Academy of Facility Management van NHTV Breda. Het onderzoek is gehouden onder 1.104 werknemers die werkzaam zijn in bedrijfspanden met meer dan 100 werknemers.
"Een hoog percentage wanneer je bedenkt hoeveel tijd, geld en moeite er jaarlijks wordt geïnvesteerd in het schoonhouden van de werkomgeving," aldus Vincent Peeters, directeur van Eurest Services. "Een van de verklaringen is dat facilitaire diensten relatief hard worden getroffen door het huidige economische klimaat. Ze worden door opdrachtgevers immers vaak nog gezien als kostenpost. Een consequentie hiervan is dat dezelfde kwaliteitsniveaus voor steeds minder geld bereikt moeten worden. Dit gaat ergens schuren. Geïntegreerde facilitaire dienstverlening is hiervoor een van de oplossingen," stelt Peeters. Van alle facilitaire diensten wordt schoonmaak het meeste uitbesteed aan externe partijen.
Onderwijs ontevreden Vergeleken met andere sectoren, blijken medewerkers uit het onderwijs het minst tevreden te zijn over de hygiëne op de werkplek. Bijna de helft (45,4 procent) van hen geeft aan de werkplek niet als schoon te ervaren. Opmerkelijk genoeg zijn de meeste medewerkers in een productieomgeving tevreden over de hygiëne op hun werkplek. Slechts 15,8 procent van hen geeft aan de werkplek niet als schoon te ervaren. Ook laat het onderzoek regionale verschillen zien. Zo is West-Nederland duidelijk het minst content met de hygiëne op de werkvloer. 29,1 procent van de ondervaagden kwalificeert de werkplek als niet schoon. Noordelijke werknemers zijn minder kritisch: 23,8 procent geeft aan de werkplek als niet schoon te ervaren.
Schoonmaak tijdens werktijd
Veel mensen zouden het liefst zien dat er gewacht wordt met de schoonmaakwerkzaamheden totdat het pand verlaten is. Ruim de helft van de Nederlandse werknemers (50,5 procent) geeft aan dat de werkplek meestal of altijd wordt schoongemaakt tijdens werktijd. Dat terwijl meer dan één op de drie medewerkers (35,6 procent) aangeeft dit als storend te ervaren. "Toch ligt hier een kans," vindt Bernard Drion, lector Facility Management aan de NHTV. "Want kantoren, zorg- en onderwijsinstellingen gebruiken hun huisvesting steeds meer als ontmoetingsplekken. Iedere bedrijvigheid, dus ook het schoonmaken, zal aan levendigheid en beleving bijdragen."
Op zich niet vreemd dat men in het Noorden meer tevreden is over de schoonmaak. Men pakt daar nu eenmaal zelf ook bepaalde zaken aan.
Overigens zouden opdrachtgevers naar hun personeel eens uit moeten leggen waarom er minder goed wordt schoongemaakt.
Een toilet in één minuut schoonmaken is een eis geworden om maar geen geld uit te geven. In een pand met dagelijks honderd werknemers de toiletten maar drie keer per week schoonmaken is ook een eis en het liefst ziet men dit gaan naar twee keer per week. Het mag in ons land ook niets kosten. Vergeten we wel dat er een goed opgeleid persoon verschijnt die ook moet kunnen leven van een minimaal schoonmaaksalaris.
Iedereen zal begrijpen dat als een opdrachtgever de opdracht verstrekt tot het schoonmaken voor een uurloon van E 15,-- dit onhoudbaar is als men bedenkt dat een schoonmaker E 10,85 per uur moet ontvangen.
Dus Nederlanders, jullie eigen bazen laten bij jullie de boel versmeren zonder dat aan jullie kenbaar te maken.