13 november 2009 -
Bijna driekwart van de ambtenaren is van mening dat tijdelijk ingehuurde medewerkers een toegevoegde waarde hebben. Toch vindt 81 procent dat de overheid te veel geld uitgeeft aan externe inhuur. Dit blijkt uit onderzoek onder 405 ambtenaren van InOverheid.nl.
Ambtenaren zien de voordelen in van tijdelijk ingehuurde krachten. Goede redenen om externen in te huren zijn volgens hen: tijdelijk extra capaciteit inzetten (81 procent), deskundigheid in huis halen (59 procent) en een frisse blik van buitenaf vragen (40 procent). Ambtenaren noemen hun interim-collega’s deskundig (84 procent), integer (84 procent) en maatschappelijk betrokken (56 procent). Al met al vindt 70 procent van de ondervraagden het goed dat de overheid extern personeel inzet.
Terughoudendheid
Ondanks de voordelen zou de overheid terughoudender mogen zijn met het inzetten van externe krachten. Vier op de vijf (81 procent) geënquêteerden vindt dat de overheid te veel geld uitgeeft aan tijdelijke medewerkers en 63 procent noemt het aantal externen (te) veel. Meer dan driekwart (76 procent) van de ambtenaren vindt bovendien dat de overheid te makkelijk beslist om taken aan externen over te dragen. Volgens 64 procent is de overheid zelfs te afhankelijk geworden van tijdelijke krachten.
Complexe vraagstukken
De meerderheid van de ambtenaren (57 procent) denkt dat externen worden ingezet om vraagstukken op te lossen, waar overheidsmanagers hun vingers niet aan willen branden. Slechts 22 procent van de ambtenaren vindt echter dat het doorvoeren van complexe veranderingen een goede reden is om een externe kracht aan te trekken. Vier van de vijf ondervraagden is het dan ook niet eens met de stelling: ‘Als een overheidsinstantie een project goed en snel gedaan wil hebben, is externe inhuur de beste optie.’
Oudere ambtenaar
Vooral oudere ambtenaren zijn kritisch. Ondervraagden van 45 jaar of ouder vinden vaker dat de overheid terughoudend moet zijn dan hun jongere collega’s. Ambtenaren tot en met 35 jaar zien vaker de voordelen in van externe inhuur.
Een aardige weergave van een overheidsonderzoekje maar graag wil ik het volgende er even uit lichten.
''De meerderheid van de ambtenaren (57 procent) denkt dat externen worden ingezet om vraagstukken op te lossen, waar overheidsmanagers hun vingers niet aan willen branden.''
Ik vind dit wel een heel erg veeg teken aan de wand. Wat mogen wij, belastingbetaler, hier uit opmaken?
1. Overheids managers zijn incompetent?
2. Overheids managers ontberen vermogen zaken naar behoren aan te pakken, met alle plussen en minnen?
3. Overheids ambtenaren laten liever iemand anders op haar/zijn plaat gaan zodat zij er zelf 'ongeschonden' van af komen?
Hoe ik deze constatering ook draai, ik kan moeilijk anders dan concluderen dat de ambtenarij en politiek NIET buiten externe competentie en expertise kan.
Ik denk dat men zelf eens bij zichzelf te rade moeten gaan dat zij wel 'iets' zouden moeten vinden van externen terwijl ze eigenlijk zeggen zij doen dingen die wij niet kunnen.
Waarom betalen wij dan een ambtenaar om datgene te doen waarvoor wij ze moeten betalen?
Het namelijk zo dat ik als belastingbetaler geen enkele inspraak heb dit te corrigeren. Ergo, ambtenaren houden gewoon een inconsistentie in stand.
Om met een mij heel bekend Programma Manager te spreken,''Als externe heb je geen verleen, heden of toekomst. Als het fout gaat ben je gewoon de lul en als het goed gaat dan ligt dat niet aan de externe.''
En zo simpel ligt het ook. Ik hoop dat de ambtenaar zichzelf eens achter de oren krabt en eens denkt aan de mogelijkheden en budgetten, gelegaliseerd van de belastingbetaler afgeperst, zij tot hun beschikking hebben zichzelf nog beter te bekwamen zodat ze mij als belastingbetaler ten dienste kunnen staan.
Want daar wordt een ambtenaar volgens mij nog steeds voor betaald, ook al kijken zij zelf heel graag in een andere spiegel.
Zelf heb ik nog 8 jaar bij de gemeentelijke overheid in mijn eigen woonplaats gewerkt, toen het inhuren van externe krachten nog niet echt in swung was. Pas rond het millenium is dat echt gaan spelen. De conclussie na 9 jaar externen inhuren is dat zowel het werkklimaat als de bestuurbaarheid kapot gemanaged zijn, door veel te dure krachten op onnodige possities die elkaar ook nog eens in een tempo van 3 tot 6 maanden na elkaar opvolgden. Ieder weer met zijn of haar eigen stokpaardje en benadering.
Het inhuren van externe krachten lijkt mij daarom alleen zinvol als werkelijke expertise op een bepaald terrein ontbreekt en niet om zelf als college of raad de handen in onschuld te kunnen wassen als het fout gaat. Dat noem ik het afkopen van je eigen faalbaarheid en verantwoordelijkheid, ten koste van heel erg veel gemeentelijk belastinggeld.
Het gevolg is dat bedoelde gemeente voor de zoveelste keer door artikel 12 onder financiële curatele van het rijk staat. Maar gelukkig hebben ze daar genoeg externe adviseurs die dat wel even op gaan lossen!