Tien do’s en don’t om uw team te motiveren (zonder bonussen)
12 november 2009 -
Slechts een derde van alle werkenden gaat naar zijn werk uit pure passie of omdat hij/zij daar persoonlijke bevrediging in vindt. Autonome motivatie heet dat. De rest werkt met name voor het geld en omdat ‘het zo hoort’. Dit bleek uit onderzoek van Securex. 6Minutes.be doet verslag.
Het onderzoek van Securex is gebaseerd op een recente wetenschappelijke motivatietheorie, de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT). De ZDT onderscheidt twee soorten motivatie: autonome en gecontroleerde. In het geval van autonome motivatie doet een werknemer zijn werk uit vrije wil en met passie. Bij gecontroleerde motivatie doet een werknemer zijn werk omwille van externe of interne druk of verplichting.
Bonus motiveert niet
Autonoom gemotiveerde werknemers scoren het best op het gebied van stressresistentie, werkvermogen, productiviteit, betrokkenheid; aspecten die zowel de prestaties van deze werknemers als die van het bedrijf ten goede komen. Werknemers die alleen maar werken omdat ze zich hiertoe gedwongen voelen (door zichzelf of door anderen), scoren slecht op die gebieden. Opvallend is dat het toekennen van bonussen, het invoeren van andere beloningssystemen of het opdrijven van controle de autonome motivatie eerder benadelen dan bevorderen. In plaats van werknemers te overladen met tal van extraatjes kunnen werkgevers daarom beter inspelen op drie psychologische basisbehoeften die de autonome motivatie beinvloeden: de behoefte aan autonomie, de behoefte aan verbondenheid en de behoefte aan competentie.
Tien tips
Wilt u de autonome motivatie van uw medewerkers verhogen? Hier zijn tien do’s n don’ts
Do’s:
1. Bied zinvolle keuzemogelijkheden
Op deze manier krijgt uw werknemer minder het gevoel dat de taak hem wordt opgelegd. Indien hij zelf kan kiezen, zal hij een gevoel van autonomie ervaren.
2. Geef werknemers zoveel mogelijk inspraak
3. Moedig uw werknemer opnieuw aan na een slecht uitgevoerde taak
Daag uw team zoveel mogelijk uit. Dit heeft een positief effect op het gevoel van competentie.
4. Geef zoveel mogelijk positieve feedback
5. Communiceer het belang van de taak
Hierdoor zal uw werknemer sneller het nut van de taak inzien.
Don’ts:
1. Ontwikkel liever geen bonussysteem
2. Moedig geen competitie aan binnen uw team
3. Leg geen deadlines op zonder inspraak
4. Geef geen waardeoordeel en dring geen waarden of doelen op
5. Laat niet merken dat u teleurgesteld bent als een werknemer gefaald heeft Dit leidt alleen maar tot schuldgevoelens en stress.
Bron:6Minutes
Belachelijk om het falen van werknemers niet bespreekbaar te geven en als leidnggevende niet je teleurstelling weer te mogen geven
de pappen en nat houden cultuur is toch wel over. hoop ik.......
DS
i.vd.steen@rocmondriaan.nl
|
|
12
-
11
-
2010
|
11
:
34
uur
Dit is allemaal leuk gezegd maar hoe doe je dat in een bureaucratische organisatie?
Er zijn medewerkers die daar dus niet mee om kunnen gaan en daardoor zeer ongemotiveerd raken. Hoe moet ik daar mee omgaan? Ook wel handig om dit te vermelden.
autonoom gemotiveerde
|
|
9
-
09
-
2016
|
21
:
50
uur
DS, ik ben het niet met je eens. Mensen die autonoom gemotiveerd zijn begrijpen uit zichzelf wel wanneer ze gefaald hebben. Het is een persoonlijk falen waar zij zelf meer mee zitten dan hun leidinggevende. Juist daarom zijn ze uit zich zelf al meer dan gemotiveerd genoeg om iets dergelijks niet nogmaals te laten gebeuren.
Door als manager nog een schepje bovenop dit falen te doen door met het vingertje te zwaaien motiveer je autonoom gemotiveerden niet om beter hun best te doen. Dit is echt volslagen zinloos geweld.