zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale netwerker is ook sociale werknemer

10 november 2009 - Sociale netwerken worden steeds belangrijker op de werkvloer. Maar wat vinden sociale netwerkers nu belangrijk in hun werk? Monsterboard.nl stelde deze vraag op Hyves. In totaal hebben 981 vrouwen de vraag: wat vind je het belangrijkste in je werk? beantwoord. Een meerderheid geeft aan sfeer/ collega’s absoluut het belangrijkst te vinden. 

Van deze vrouwen waren er 645 tussen de 20-35 en 336 tussen de 35-50 jaar oud. Andere factoren zoals salaris (respectievelijk twintig en zeventien procent) en work-life balance (respectievelijk twaalf en vijftien procent) volgen op ruime afstand. Het antwoord ontwikkelingsmogelijkheden scoort bij de vrouwelijke respondenten het laagst. Hierbij vind de jongere groep dit significant belangrijker; acht procent geeft dit als antwoord aan tegenover drie procent van de oudere respondenten. 



Mannen: ook salaris belangrijk

Ook bij de 1.052 mannen die het onderzoek hebben ingevuld is sfeer/ collega’s de meest genoemde factor. Echter niet zo overduidelijk als bij de vrouwen. Van de 826 mannelijke respondenten tussen de 20-35 geeft 47 procent aan dit het belangrijkste te vinden. En ook bij de 226 respondenten tussen de 35-50 ligt dit percentage op 47. Het verschil met de factor salaris is echter niet zo groot als bij de vrouwelijke respondenten. Voor 34 procent van de groep 20-35 is het de belangrijkste factor tegenover twintig procent van de vrouwen. Voor de oudere respondenten ligt het percentage bij de mannen op 29 procent. Ook dit is significant meer dan bij de vrouwelijke respondenten. Deze factoren worden op afstand gevolgd door work-life balance (respectievelijk tien en achttien procent) en ontwikkelingsmogelijkheden (respectievelijk negen en vijf procent).

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Executives staan ambigu tegenover sociale netwerken
 Laat jongeren online en mobiel hun gang gaan
 Sociale netwerken vooral gebruikt voor privécontacten
 Vooral vrouwen hechten aan goede werksfeer
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
10-11-2009
 | 
08:02 uur
Een heel grappig onderzoek die, me dunkt, zelfs wel navolging zou kunnen verdienen. Er schieten me basaal twee opmerkelijke constateringen naar voren.

1. Vrouwen vinden het wel best als er bepaalde balansen worden gevonden. Sociaal op de werkvloer, work-life balans en dan pas het salaris.

2 Mannen vinden het salaris aspect belangrijker dan bij vrouwen, daarna de overige zaken.

Er zijn dus verschillen tussen perceptie en beleving tussen mannen en vrouwen op de werkvloer, iets wat niet afwijkend is als in het 'buitenwerkse' leven.

Daar waar menig 'emancipist' en feminist vaak tegen aanloopt wanneer men weer iets te roepen heeft over 'glazen plafond' en de beperkte carrière mogelijkheden van de vrouw, wordt ook hier getoond dat vrouwen klaarblijkelijk best wel tevreden zijn met de rol die ze hebben waarbij mannen dat ook kunnen zijn.

Het is eveneens grappig te lezen dat beiden op de werkvloer het sociale aspect, collegialiteit, erg hoog waarderen. Je ziet dus ook dat een informelere setting enorm veel voor het zakenleven kan betekenen.

Zou dit voor voor alle branches gelden? Zo vraag ik mezelf af.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10