10 november 2009 -
Intranet speelt een belangrijke rol in steeds meer organisaties. Maak er daarom het beste van. Dat een goed intranet opzetten helemaal niet moeilijk is, bewijst Entopic. Hier alvast vijf tips en op 16 maart organiseert de organisatie bovendien het Congres Intranet 2010 in de Jaarbeurs Utrecht.
Vijf basic tips voor een beter intranet:
1. Ken uw doelgroep
Wilt u er zeker van zijn dat uw content echt gelezen worden, doe dan eerst onderzoek naar de verschillende doelgroepen binnen het bedrijf. Niet alle content is namelijk even relevant voor iedereen. Zo is zijn artikelen op directieniveau niet interessant voor de technische dienst of het kantinepersoneel. Vraag u dus altijd af voor wie u wat schrijft en wat de lezer daar aan heeft.
2. Migreer veelgebruikte content naar het intranet
Nog een belangrijke factor die ervoor zorgt dat personeel het intranet ook echt gebruikt: de aanwezigheid van praktische, belangrijke informatie of applicaties. Denk daarbij aan werkroosters, telefoon/adreslijsten, dossierinzage, smoelenboek, ov-tijdenoverzicht, een agendafunctie of een prikbord.
3. Creëer een killer-app
Naast bovenstaande content is een bedrijfsspecifieke killer-applicatie een zeer goede trigger om het intranetgebruik te stimuleren. Voorbeelden: real-time inzage in de lotenverkoop (bij een loterij) of real-time voorraadstatus van onderdelen. Op die manier krijgt het internet écht meerwaarde voor het bedrijf.
4. Vermeld de content-eigenaar
Heeft u een stuk geschreven voor intranet? Vermeld dan altijd wie de contenteigenaar is en maak een verwijzing naar die persoon voor mensen die meer informatie over een onderwerp willen hebben. Zo staat alle informatie altijd netjes samen en hoeven mensen niet te zoeken.
5. Vermeld nummer telefonische ondersteuning
Het is erg frustrerend als iets niet werkt of als u op zoek bent naar bepaalde informatie maar u deze niet kunt vinden op het intranet. Nóg vervelender is het als u vervolgens ook op geen enkele manier gewezen wordt op een contactpersoon of een telefoonnummer waar u terecht kunt met vragen. Zorg daarom dat altijd deze informatie altijd duidelijk zichtbaar is op het intranet. Dat scheelt een hoop ergernis!
Misschien zijn artikelen op directieniveau niet voor iedereen interessant, maar de inhoud van de artikelen kan bijvoorbeeld wel op informele wijze geblogd worden op het intraweb. Elke gemotiveerde werknemer is gebaat, zeker in deze tijd, bij transparante en open communicatie betreffende de zaken die zich afspelen in het bedrijf.
Zie ook het volgende artikel:
''De bedrijfsstructuur verandert volgens Kilic eveneens door sociale media te implementeren binnen een firma. ''De hiërarchie kun je totaal wegnemen op het digitale vlak. Mensen aan de top krijgen inzicht in de activiteiten van hun uitvoerende medewerkers. Daarnaast kunnen mensen onderaan de ladder zich profileren naar de top toe.'' De sfeer en cultuur binnen een onderneming kunnen daardoor versterkt worden.''