20 oktober 2002 -
Succesvolle ondernemers moeten beschikken over een flinke portie 'zakelijke intelligentie'. Volgens David Goldman, wetenschapper van het eerste uur op het gebied van emotionele intelligentie, speelt met name 'drive' een grote rol alsmede de kunst om kennis om te zetten in actie.
Goldman meent dat cognitieve, technische en emotionele kwaliteiten noodzakelijke weliswaar ook belangrijke ingrediënten zijn voor een hoog ZQ (zakelijk intelligentiequotiënt), maar is er rusteloze voortvarendheid voor nodig om succesvol te worden.
Kennis omzetten in actie Een hoog ZQ ziaks dat van Bill Gates vergt ook snelle besluitvorming, strategisch inzicht, het vermogen anderen te stimuleren en teamspirit te bouwen en bovenal de nooit aflatende honger om met de vergaarde kennis iets te ondernemen. In 1980 zat 75 procent van die kennis in het managersbrein. Vandaag is dat volgens metingen nog amper 15 procent. En dus moet je weten waar je de overige 85 procent haalt.
Bron:Business 2.0