Werkzoekende gebruikt steeds minder kanalen om nieuwe baan te vinden
9 november 2009 -
De Nederlandse beroepsbevolking gebruikt en is van plan om steeds minder kanalen te gebruiken bij het zoeken naar een (nieuwe) baan. Anno 2009 verwacht iemand die een (nieuwe) baan zoekt op de Nederlandse arbeidsmarkt gemiddeld 4,1 verschillende bronnen te gebruiken om zich te oriënteren. Ten opzichte van 2007 is dat gemiddeld ruim één bron minder, een daling van ruim twintig procent.
Dit blijkt uit een analyse van het oriëntatiegedrag van ruim 42.000 personen, ondervraagd tussen januari 2007 en september 2009, in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.
Vacaturesites
Ruim de helft van de Nederlandse beroepsbevolking (55 procent) gebruikt of verwacht een of meerdere vacaturesites te gebruiken op het moment dat hij/zij op zoek gaat een (nieuwe) baan. Vacaturesites worden gevolgd door bekenden/netwerk en de krant/dagblad, met respectievelijk 42 en 40 procent. Bijna alle oriëntatiebronnen hebben sinds 2007 aan belang verloren. Werd dit voor de crisis verklaard doordat mensen liever gevonden werden dan dat zij zelf op zoek gingen naar een baan, plus het feit dat vacatures op veel plaatsen vindbaar waren, zien we nu dat deze trend ondanks de crisis doorzet. Echter, van zoekende werkgevers en doublerende vacatures is in 2009 veel minder sprake. Zelfs nieuwe oriëntatiebronnen zoals zoekmachines zijn minder populair en spreken minder tot de verbeelding. Als we inzoomen op het derde kwartaal van 2009 zien we dat door de toenemende werkloosheid het UWV Werkbedrijf, maar ook reïntegratiebedrijven, iets aan belang winnen. Het tegenovergestelde effect zien we bij printmedia. Door het gebrek aan vacatures in dit mediumtype neemt het belang van dagbladen en huis-aan-huisbladen in het derde kwartaal nog verder af. Online social media zijn nieuw in de lijst en streven de banenbeurs/carrièrebeurs al voorbij.
Kleinere vindkans Het aantal bronnen waar mensen een baan kunnen vinden is in de afgelopen tien jaar sterk toegenomen. Met de komst van vacaturesites, bedrijvensites, jobagents, search engines en online social media is het oriëntatiegedrag sterk veranderd. Ondanks dat er momenteel veel meer oriëntatiekanalen zijn, waarbij zoekmachines inmiddels op een achtste plaats staan, worden er juist minder gebruikt. In 2007 verwachtte een baanzoekende 5,2 bronnen te gebruiken. In 2008 en 2009 was dit respectievelijk 4,5 en 4,1. Als oorzaken voor deze verdere daling kan gedacht worden aan:
- Bepaalde bronnen verliezen nu, door het gebrek aan vacatures, hun rol als oriëntatiebron. De kanalen met vacatures en toegevoegde waarde voor baanzoekers blijven beter overeind.
- De trend van gevonden worden in plaats van zelf te zoeken naar een baan is blijvend. De arbeidsmarktactiviteit is nog steeds laag en veel mensen wachten hun kans af. Zij gebruiken dus minder bronnen.
- Internet geeft het gevoel van transparantie en volledigheid. Hierdoor blijft 'internet' in brede zin, mede door de opkomst van search engines en online social media, sterk aan belang winnen ten opzichte van de overige oriëntatiebronnen.
Interessante tijden
"Het zijn buitengewoon interessante tijden voor mensen die de arbeidsmarkt in de gaten houden. Daar waar de voorspelde massawerkloosheid uitblijft en de werkloosheid slechts beperkt oploopt, en de pensioengerechtigde leeftijd is verhoogd, zien we ook dat de arbeidsmarktoriëntatie fundamenteel verandert," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. "Oude modellen en traditionele redenaties gelden niet meer in de huidige dynamiek van de arbeidsmarkt. Dit brengt nieuwe kansen, maar ook veel nieuwe bedreigingen met zich mee. Internet maakt de arbeidsmarkt transparanter voor de mensen die weten hoe ze internet moeten gebruiken bij het zoeken naar een baan. Helaas is dat slechts een zeer beperkte groep en het zijn bovendien niet de mensen die nu actief op zoek zijn naar een baan".
Te veel bedrijven werven niet serieus maar zetten wel overal vacatures uit. Deze vacatures worden door de slechtere kanalen klakkeloos overgenomen waardoor de sollicitant geen interesse meer heeft om uit deze kanalen te putten.
Daar stel je het terecht. Het is meetbaar daten aangeboden cv in 4 verschillende andere databases wordt opgenomen, zonder toestemming van de persoon in kwestie. Dat maakt dus dat er bedrijven zijn die niet voldoen aan de wetgeving op het gebied van het College Bescherming Persoonsgegevens.
Bovendien mag je je terecht afvragen of dergelijke kanalen wel zinvol zijn om te exploreren in dergelijke gevallen.
Het bevreemd me wel dat de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd hier al wort genoemd. Formeel en juridisch is dit nog niet eens een feit en het staat allerminst vast dat dit een criterium zou kunnen zijn in de context van het artikel.
Het is zo belangrijk dat je goed weet wat je wilt (waarom en waartoe)voordat welke methode dan ook wordt ingezet.
Onze stelling: je bent (te) laat als de vacature gepubliceerd is. Zorg dus dat je er eerder bij bent, en dit kan!
Als interim business developer en sales kom ik geen vacatures tegen, men zoekt alleen personeel in vaste dienst. Om die reden bied ik mijn diensten uitsluitend direct aan potentiële opdrachtgevers. Tot nu toe werkt het prima.