Marketeers en communicatieprofs hard getroffen door crisis
4 november 2009 -
De arbeidsmarkt voor marketing en communicatie verkeert nog steeds in zwaar weer. Dit blijkt uit de kwartaalanalyse van USG Capacity. Ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2008 is het aantal vacatures in de desbetreffende gebieden met 25 procent gedaald, terwijl de daling van het totaal aantal geregistreerde vacatures twintig procent is in deze periode.
De afname van het aantal vacatures in de arbeidsmarkt voor marketing en communicatie is met 29 procent het grootst bij vacatures die worden aangeboden via arbeidsintermediairs. In de totale markt is het verlies 23 procent. Bij bedrijven en instellingen, die zelf naar personeel zoeken, is de daling twintig procent tegen een afname van elf procent in totaal. Het totaal aantal HBO/WO vacatures in deze branche is ook nog steeds dalende. Deze vermindering is voornamelijk een gevolg van een afname van vacatures bij organisaties die zelf werven. Daarentegen lijken vacatures bij arbeidsintermediairs, ten opzichte van vorig jaar, weer toe te nemen.
Functieverschillen
Bij de dalingen is een duidelijk verschil in functie te zien. Zo daalt het aantal vacatures voor productmanagers en communicatiedeskundigen fors, terwijl de vraag naar communicatiemanagers redelijk stabiel blijft. Ook is het opvallend dat de vraag naar PR-medewerkers, online-marketeers en e-commerce managers groeiende is. "In onze dagelijkse contacten merken wij dat bedrijven en instellingen het marketingbudget steeds meer online inzetten," aldus Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van USG Capacity. "Deze trend lijkt synchroon te lopen met de ontwikkeling dat marketingactiviteiten meer meetbaar gemaakt moeten worden, wat vooral te bewerkstelligen is met online activiteiten. Daarnaast lijkt men meer mogelijkheden te zien in free-publicity, waardoor de vraag naar medewerkers voor PR & voorlichting groeiende is."
Achtergrondanalyse
Eén van de eerste maatregelen van bedrijven en instellingen bij een recessie is fors schrappen in de marketing- en communicatiebudgetten. Dit gaat meestal gepaard met een vacaturestop en het niet verlengen van tijdelijke contracten voor functies in de vakgebieden marketing en communicatie. Vandaar dat de vacaturemarkt voor professionals in deze vakgebieden een goede graadmeter is voor de branche.
Ik wil zonder meer aannemen dat de genoemde cijfers kloppen alleen vraag ik me toch even af of de cijfers van de ICT hier ook zijn meegenomen. Sinds jaar en dag is namelijk beken dat de ICT het grootste deel, en vaak ook het duurdere segment, vertegenwoordigen van de externe inhuur.
Sinds jaar en dag wordt, wanneer het weer eens zover is, er als eerste rigoureus in ICT posten gesneden en lopende contracten afgebroken en eindige contracten niet meer verlengd.
Nogmaals, de cijfers klinken me plausibel maar ik zou dat ook wel eens van de ICT terug willen zien.